Vraag over combineren vaste baan + freelance-opdrachten
Goedendag,
ik heb een vraag waarop ik op de site tot dusver nog geen antwoord heb kunnen vinden.
Op dit moment studeer ik, werk part-time voor een onderzoeksbureau en heb zo nu en dan schrijfopdrachten. Het is mijn bedoeling af en toe schrijfopdrachten aan te nemen, maar ik heb geen idee wat ik daar belastingtechnisch bij kan verwachten.
Wellicht is het niet onbelangrijk dat het niet alleen zakelijk schrijfwerk, maar ook literair proza (dus Kunst) betreft.
Het vervelende is dat ik op dit moment een inkomensgrens van € 10.500 netto heb (in verband met behoud van studiefinanciering) en daarom voorzichtig ben met verdienen. Ik heb namelijk geen idee hoe het wordt beoordeeld als je eenmalig een vergoeding krijgt voor een artikel?!
Het is de bedoeling dat ik vanaf volgend jaar 32 uur per week ga werken en daarnaast schrijfopdrachten doe. Hoe moet ik dat aanpakken m.b.t. de belasting en wat zijn de grenzen die gesteld worden aan bijverdiensten (daar ik aanneem, dat wanneer het binnen de perken blijft, het gezien wordt als ROW!?)..
Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken en me kunnen adviseren.
Alvast bedankt.
|