|
19 juli 2009, 18:37
|
Juniorlid
|
|
|
|
Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken?
Ik geef naast mijn bestaande baan in loondienst een aantal uren les aan een school. Vanuit mijn baan in loondient heb ik een auto van de zaak, waarmee ik zowel zakelijk als prive rijd. Bijtelling 25%. Nu wil ik voor mijn IB van de opbrengsten uit overige werkzaamheden de reiskosten (km's met de auto gemaakt) aftrekken. Mag ik nu gewoon 0,19 per km aftrekken of is er sprake van een andere formule?
|
21 juli 2009, 00:58
|
|
Veteraan
|
|
|
|
Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken
Dag Obbens,
Ik zie dat je tot nu toe geen antwoord(en) hebt gehad ...
Als ik de regeltjes van de Belastingdienst erbij haal, zeggen die:
- 25% bijtelling voor compensatie van het privé-gebruik van een auto van de zaak
- voor zakelijke kilometers, gereden met een privé-auto, mag je € 0,19/km in aftrek brengen van het resultaat.
Ik denk dat in het tweede punt de crux zit: privé-auto.
Op basis hiervan zou ik dus zeggen: nee, mag geen € 0,19 per km aftrekken, welke formule je daarvoor ook zou willen gebruiken.
Feitelijk is dat ook wel reëel: je hebt geen autokosten voor het behalen van je resultaat. Sterker nog: je werkgever betaalt je zakelijke ritten.
Groeten, Renée
|
22 juli 2009, 14:20
|
Juniorlid
|
|
|
|
Re: Auto van de zaak (loondienst), daarnaast resultaat uit overige werkzaamheden: autokm's aftrekken
Beste Renee, bedankt voor je reactie! Klinkt inderdaad heel logisch. Maar ik heb toch ergens gelezen dat je ook met een leasbak kosten moet kunnen aftrekken. Iets met een formule op het autokostenforfait, of zo iets . Maar goed misschien heb ik het mis. In ieder geval bedankt voor je antwoord!!
|
23 juli 2009, 05:08
|
|
Veteraan
|
|
|
|
Dag Obbens,
Ik heb even voor je gegoogeld, maar kan er niets over vinden. Wat jij misschien bedoelt, is de correctie op de BTW voor het privé-gebruik? Want daarvoor gebruik je over het algemeen inderdaad een afgeleide van het autokostenforfait:
"Voor het privégebruik van de personenauto moet u het bedrag van de voorbelasting corrigeren. Dat bedrag is 12% van het bedrag dat voor de inkomstenbelasting als onttrekking voor privégebruik van de auto geldt. Dit geldt ook als u de personenauto least."
Bron: Belastingdienst
Groeten, Renée
|
23 juli 2009, 14:43
|
Juniorlid
|
|
|
|
Hoi Renee,
Bedankt voor je reactie. De correctie op de btw voor het prive gebruik van de geleasde auto is toch alleen maar van toepassing als je een onderneming hebt? En dat heb ik niet. Of zit ik er nu helemaal naast.
|
23 juli 2009, 16:13
|
Veteraan
|
|
|
|
In jouw geval zal je werkgever de BTW correctie voor privégebruik toepassen.
Wat betreft de kilometers die je voor je freelance/ondernemersactiviteiten maakt: deze kun je gewoon tegen 0,19 in rekening brengen. Of je nu in een lease auto rijdt (waarvoor je de prive bijtelling hebt dus wel degelijk kosten), andermans privé auto steelt of leent maakt niet uit.
|
25 juli 2009, 12:42
|
Juniorlid
|
|
|
|
Bedankt voor je reactie!!!
|
26 juli 2009, 18:54
|
|
Veteraan
|
|
|
|
Marjan, ik ben blij dat je weer 'terug' bent.
In de zin "..... gereden in een privé-auto" mag dus de nadruk komen te liggen op een privé-auto? Dat is fijn en opent perspectieven!
Maar - even voor mijn eigen info - bij een door de werkgever betaalde lease-auto is dat toch juist niet het geval?
Groeten, Renée
|
27 juli 2009, 15:36
|
Verbannen
|
|
|
|
Beste Renée,
Doordat je de 25% bijtelling betaald voor het privegrbruik word de auto dus fiscaal gezien weer een soort prive auto. In het belastingrecht is het zo dat je alleen kosten in aftrek mag brengen die je ook daadwerkelijk hebt gemaakt voor het verkrijgen (of in bezit hebben) van die goederen/zaken. In dit geval heb je een forfaitaire bijtelling betaald voor de betreffende auto en dus maak je kosten voor het in bezit hebben van de auto en dus mag je kosten in mindering brengen als je de auto voor andere inkomstenbronnen gebruikt.
In die lijn zal het dus zo zijn dat als je de 25% bijtelling niet betaald omdat je een "Verklaring geen prive gebruik auto" hebt gekregen. je dan ook geen kosten in mindering mag brengen omdat je dan niets voor die leasebak betaald.
|
27 juli 2009, 19:12
|
|
Veteraan
|
|
|
|
Dag Roel,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman
... wordt de auto dus fiscaal gezien weer een soort privé-auto.
|
Dankjewel, met dit 'ezelsbruggetje' kan ik goed uit de voeten!
Groeten, Renée
|
|