Re: Verkapt dienstverband?
Erik,
Ik ben vanuit exact dezelfde situatie gestart als jij.
Ik was werkzaam voor een detacheringsburo en besloot voor mezelf te beginnen.
Mijn toenmalig opdrachtgever gaf aan dat zij mij voor een ander project weer wilden inhuren, waarna mijn werkgever zelfs instemde met mijn freelance-overgang onder voorwaarde dat zij als tussenpersoon werden ingehuurd (opdrachtgever werkt alleen met "prefered suppliers").
Ik hoor van menig freelance collega dat zij met zelfde contstructies werken, en de belastingdienst hier zelden problemen mee heeft.
Daarnaast zou het natuurlijk vreemd zijn als de belastingdienst hier problemen mee zou hebben. Ik heb als startend ondernemer gelijk een opdracht voor 8 maanden, die ik formeel volgens hun regels niet zou mogen aannemen. Daarnaast zijn langlopende opdrachten inherent aan mijn werk (IT Projectmanagement), en zou volgens de richtlijnen dan officieel het grootste gedeelte van de freelance IT-ers verplicht zijn om voor een baas te gaan werken.
Mocht je een en ander te veel risico vinden zou je altijd kunnen besluiten een "pay-roller" in te zetten. Dit is een adminstratieve tussenpersoon die voor een paar eurootjes per uur jouw "klant" wordt (jij vertuurd jouw factuur naar deze tussenpersoon), en die op zijn beurt weer factureerd aan jouw eigenlijke opdrachtgever. Ook dit is in de markt een veelgebruikte constructie, hoewel de bd hier bij een grondig onderzoek natuurlijk ook gelijk doorheen zou prikken en ik persoonlijk dit juist als een methode zie om de regels te omzeilen.
Het beste kun je dit natuurlijk gewoon voorleggen bij een adviseur van de BD. Hier kun je bij een orienterend gesprek natuurlijk eens een balletje over opgooien, op basis waarvan je dan aansluitend een besluit neemt of je het de moeite waard vindt.
mvg
Werner
|