Beste,
De criteria voor IB ondernemerschap vind je in deze link
http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...stenbelasting/
voor de goede orde, of je wel of niet 1225 uur maakt is niet erg relevant voor het feit of je wel of geen IB ondernemer bent, het is alleen van belang voor de zelfstandigenaftrek.
Op basis van wat je hier beschrijft, denk ik dat je met succes aangifte kunt gaan doen als ondernemer, meestal is het genoeg om te bellen met de belastingdienst en te vragen om het ondernemersbiljet voor 2013, dat zou je nu al kunnen doen, normaal gesproken word dan achteraf beoordeeld of dat terecht was, je hoeft in principe niet vooraf te bewijzen dat je aan de criteria voldoet.
Het zou kunnen dat je gevraagd word om je verzoek schriftelijk te doen, maar de beste manier om erachter te komen is om even te bellen.
Of je ook echt het urencriterium haalt is een 2e want gemiddeld 28 uur per week is dicht op de grens, een paar weken te lang op vakantie of ziek en je haalt het niet.. maar goed, dat moet geen beletsel zijn om ondernemersaangifte te gaan doen, maar uitsluitend voor het behalen van de zelfstandigenaftrek en ik vermeld het vooral omdat er sinds dit jaar extra aandacht is voor die aftrekpost (buiten de discussie over de afschaffing ervan of niet)
Dus zeker bij mensen die rondom die grens uit dreigen te komen (voor mij is rond de grens grofweg alles minder dan ca 1600 uur op jaarbasis) waarschuw ik dan altijd even extra om zeer gedegen bij te houden hoeveel tijd je besteed en niet te gemakkelijk van gemiddelden uit te gaan.