Studiefinanciering, bijbaan & eenmanszaak
Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort een eenmanszaak te starten, nu heb ik me al aardig ingelezen, maar ik zit nog met enkele vragen. Ik doe regelmatig wat klussen (webdesign, grafisch ontwerp) naast mijn bijbaan en ik studeer ook. Vragen aan de hand van rekenvoorbeeld;
Bedragen (per jaar)
Inkomsten bijbaan: 3500
(volgens mijn jaaropgave: Loon voor loonheffing: 3500, ingehouden loonheffing: 0)
Omzet eenmanszaak: 6000
Kosten eenmanszaak: 250
Omzetbelasting
BTW omzet: 6000*0,19 = 1140
BTW kosten: 250*0,19 = 47,50
Af te dragen BTW: = 1140 - 47,50 = 1092,50
Vraag 1: Betekend dit dus dat ik onder de grens van 1.345 van de KOR val en dus geen BTW hoef af te dragen? Zo ja, moet ik dan wel de btw in rekening brengen op mijn facturen?
Inkomstenbelasting
Mijn winst voor de belasting is 6000 - 250 = 5750,00.
Vraag 2: Is deze berekening correct? En omdat ik weinig omzet heb en dit geval ook niet zo heel veel winst maak, is er dan nog een (gedeeltelijke) ontheffing op de inkomstenbelasting mogelijk? Kortom, moet ik veel aan inkomstenbelasting betalen? Ik voldoe bij lange na niet aan de uren grens voor de startersaftrek/zelfstandigenaftrek.
Studiefinanciering
De IB-Groep heeft een bijverdiengrens van 13.215,83.
Vraag 3: Is mijn totale inkomen dan 3500 + winst uit onderneming minus de inkomstenbelasting en ik dus onder de bijverdiengrens blijf en het geen consequenties heeft voor mijn studiefinanciering?
Met vriendelijke groet,
Krisjan
|