Op initiatief van de VVD, D66 en Groen Links wordt er vandaag in de Tweede Kamer gesproken over het nagenoeg opheffen of uitkleden van de Kamer van Koophandel. De KvK's krijgen zo'n 450 miljoen euro aan verplichte jaarlijkse bijdragen
en je kunt je afvragen of dat nu wel zo zinnig wordt besteed.
Wat heeft de doorsnee freelancer nu echt aan de KvK?
Het handelsregister is denk ik noodzakelijk, maar hoe de KvK ermee omgaat vind ik een ramp. Onze gegevens (vaak privéadressen) worden doorverkocht en als we zelf iets online in het register willen opzoeken dan moeten we daarvoor weer apart betalen. Wat een middeleeuwse toestanden.
Starterscursussen. Ik vond ze zelf wel nuttig, maar er zijn zo veel organisaties die dergelijke cursussen aanbieden. De KvK is in die markt vooral een valse concurrent, die gesubsidieerd door de verplichte bijdragen cursussen tegen bodemprijzen kan aanbieden.
Voorlichting. Tsja, zet al die kennis op een goede website (één site, niet per regio) en klaar ben je. Zo moeilijk is het allemaal niet. Neem Lancelots als voorbeeld
Regiostimulering. Geen idee wat dat in de praktijk is, maar ik heb niet het idee dat dit voor alle ondernemers van belang is.