Re: Uurtarief + welke extra's?
Ik heb tien jaar als journalist/redacteur gewerkt voor mezelf. Ik, en veel van mijn schrijfcollega's, bereken kosten en reistijd door aan de opdrachtgever.
Voor de kosten gebruik ik in mijn offerte de post 'stelpost', die komt onder je totaalbedrag te staan, het is de post 'onvoorzien'. Je weet van tevoren soms niet, wat je tijdens die 60 uur redigeren nog gaat tegenkomen aan bijvoorbeeld telefoonkosten en reiskosten.
Reistijd bereken ik tegen gereduceerd tarief, als ik dagelijks meer dan een uur reistijd kwijt ben. Want, de uren dat je aan het reizen bent, zijn uren die je niet kunt besteden aan je onderneming/de andere klanten die je voor je VAR nodig hebt - en zeker in deze tijd zou het niet nodig hoeven zijn die reisuren te maken, omdat je ook heel goed op je eigen (thuis)kantoor kunt redigeren! Als je opdrachtgever echter per se wil dat je ter plekke aanwezig bent, dan staat daar een prijs tegenover. Dat argument kun je erbij zetten in je offerte. Dan kun je met de opdrachtgever onderhandelen over werkplek/verdiensten.
Zo moet je dat een beetje zien: de opdrachtgever legt bij jou als voorstel neer: 60 uur, op locatie, maar jij kunt een tegenvoorstel doen en daarbij spelen met uren, locaties, enz.
Succes!
Miranda
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
|