Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door B.Aalbers
Waarom ik zo sterk twijfel of ik het op Bart Aalbers Multimedia Design zal houden is omdat ik niet helemaal zeker weet hoe het zal lopen met mijn producten. (...) Mijn redenatie voor bartaalbers.com is dan, dat dit altijd op mij zal slaan.
|
Het voordeel van je (domein)naam als bedrijfsnaam is een duidelijke herkenbaarheid. Als mensen jouw naam kennen/onthouden, weten ze ook je bedrijf te vinden. Aan de andere kant zijn er ook twee risico's: als je huidige activiteiten floppen, wordt die flop ook aan je naam gekoppeld en daarmee aan jou als persoon. Dat is ook de reden dat veel bedrijven naast hun bedrijfsnaam aparte namen voor hun diensten of producten lanceren. Een slecht product beperkt dan enigzins de schade voor de bedrijfsnaam.
Een tweede risico heeft betrekking op de onduidelijkheid romdom je dienstenaanbod. De naam zegt niets over je activiteiten. Je zult dus altijd een verhaal moeten toevoegen over wat je doet.
Er zijn wel meer bedrijven en initiatieven die URL en bedrijfsnaam koppelden.
Soms zit in die URL een verwijzing naar de activiteit. Dat laatste vind ik persoonlijk het meest logische als je al URL en naam wil koppelen.
De laatste variant is het toplevel domein weglaten. Dus niet pietjepuk.nl of janjansen.com, maar gewoon naam = bedrijfsnaam. Vind ik ook een beetje suf. De eerste de beste loodgieter (janjansen) voegt op zijn bestelbus ook 'loodgieter' toe.