Puur uren x uurtarief in rekening brengen, lijkt me iets dat je al hebt gedaan. Althans ik streef ernaar om voor een product zonder broncode ook gewoon mijn uren x uurtarief te ontvangen. Als men broncode wil, dan moet het volgens mij meer kosen dan uren x uurtarief!
Waar je nog rekening mee moet houden is de mogelijkheid dat je opdrachtgever het niet alleen voor eigen gewin gaat gebruiken, maar ook gaat verkopen. Als jouw werk bij wijze van spreken een miljoenenomzet op gaat leveren, dan ben je vast niet tevreden met uren x uurtarief!
Dus als de opdrachtgever aangeeft het product alleen voor eigen gebruik te gaan gebruiken, dan zou je dat ook als voorwaarde kunnen stellen voor de nieuwe prijsafspraak. je zou kunnen zeggen dat die afspraak ook al aan het begin gemaakt had moeten worden, maar dat is niet zo als de gebruiker broncode nodig heeft om het verhaal te gaan exploiteren.
Als de opdrachtgever het gebruik niet wil beperken tot eigen gebruik, dan is het aannemelijk dat hij het wel wil gaan exploiteren. Dan zou je kunnen gaan schatten wat de potentiele omzet kan worden en daar een deel van nemen. Maar dat is natuurlijk heel lastig, ook een percentage kan lastig zijn (controle vereist dan inzage in boekhouding, dat lijkt me lastig).
|