Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dix
Ik zou willen weten of email ook als rechtsgeldig medium beschouwd mag worden,
|
Dat kan. Het Nederlands recht is (overwegend) vormvrij. Of een bepaalde vorm van communicatie wordt geaccepteerd is uiteindelijk ter beoordeling van de rechter, en volgens mij zijn er al heel wat zaken waarbij e-mail is geaccepteerd.
Citaat:
bijvoorbeeld bij contracten.
|
Ja en nee. Je kunt een overeenkomst bereiken langs elke denkbare weg. Maar het woord contract, of het juridische begrip 'akte', ofwel de wijze waarop de overeenkomst is vastgelegd, stelt denk ik wel vormvoorwaarden. Met name als een handtekening nodig is. Het hangt ook af van de aard van het contract (denk aan onroerend goed kopen, een rechtspersoon oprichten, trouwen en dat soort bijzondere handelingen). Maar ik ben geen jurist en hier weet ik het fijne niet van.
De hamvraag is eigenlijk: voldoet het bereiken van een overeenkomst, of moet er echt een contract zijn?
Citaat:
Ook wil ik weten of er zoiets bestaat als standaard algemene leveringsvoorwaarden, die ik kan gebruiken.
|
Er zijn branche/beroepsverenigingen die dat bieden, zoals Tekstnet (tekstschrijvers). En er zijn informatiepakketjes die je helpen om ze op te stellen (o.a. bij de KvK).
Maar wat verwacht je eigenlijk van 'standaard'? Het Nederlands recht is de standaard. Algemene voorwaarden zijn er nu juist om daarvan af te wijken. Hoe zou je willen afwijken van het Nederlands recht?
Steeds meer dingen zijn wettelijk (of door jurisprudentie) geregeld en ik heb weleens de indruk dat er veel te veel in de meeste AV's staat.
Natuurlijk is het verstandig om bepaalde zaken in AV's te regelen. Maar het punt is denk ik dat die niet 'standaard' zijn en op zijn minst branchespecifiek. En ach, advocaten moeten ook leven