Ik heb in een grijs verleden een soortgelijk probleem getracht op te losse. In mijn geval wilde twee freelancers mij (toen nog niet als ZZP-er actief) als het ware semi-inlenen. Wij kwamen uiteindelijk uit op de coöperatie vorm.
Deze vorm wordt vaak vergeten maar heeft zekere voordelen.
Een coöperatie kan bestaan uit verschillende leden van diverse 'pluimage': BV's kunnen er samen met Z-ers in stappen. De grap is zelfs, dat een coöperatie als eigen bedrijfsvorm vervolgens ook personeel mag inhuren. Zo kon het komen dat een ZZP-er die ik ken zijn eigen vrouw op de salarisstrook had staan, maar ook zichzelf op de loonlijst had gezet. Dit resulteerde erin dat hij via de coöperatie (destijds) recht had op algemene voorzieningen als ziekenfonds etc, maar als zelfstandige ook bepaalde voordelen had.
Er zijn (natuurlijk) ook lastige zaken zoals het opstellen van een statuut waarin e.e.a. goed verdeeld wordt, maar dat geldt ook bij overige zaken. Want hoe wil je anders ervoor zorg dragen dat de opbrengsten goed verdeeld worden (of heel vervelden, de kosten) tussen de verschillende leden?
Overigens ben ik er niet verder mee gegaan, daardat één van de freelancers plots uit het beeld verdween
(bleek al twee jaar geen belasting te hebben afgedragen...au!)
Thor2002