1) Vanaf 01-07-2008 zal het vrije beroep vervallen. Iedereen die dus een eigen bedrijf begint zal zichzelf moeten inschrijven bij de KVK.
Ik zou gewoon op een vrije dag lekker op je gemak naar de KVK gaan. Je moet je persoonlijk inschrijven. Ze stellen je een aantal vragen waar hun al een heel eind op weg komen.
2) ik ben ook een freelancer grafisch vormgever/digital artis naast een vaste baan bij een werkgever. Ik sta als eenmanszaak ingeschreven.
3) Ja, je
moet een BTW nummer aanvragen. Wees hier een beetje op tijd mee want je kan daar lang op wachten. Let er ook op dat je een degelijk boekhouding op touw zet. Dit kan gewoon met exel als je nog heel klein ben. Je betaald ieder kwartaal belasting dus je boekhouding op orde is wel zo prettig.
4) Stel, jij hebt 1 klant waar je freelance werk voor verricht. Dan ziet de belasting dit als een werkgever ipv een klant. En dat wil jij niet (en je klant al helemaal niet) Want dan krijgt je klant met loonbelasting etc te maken. Dus het is zaak om meer dan 3 klanten in een boekjaar te hebben.
Een klant kan naar een VAR verklaring vragen als hij zaken met je wil doen. Een VAR verklaring is niets anders dan een bewijs dat jij meer dan 3 klanten heb per jaar. Op deze manier heeft de klant een zekerheid dat hij straks niet jouw loonbelasting etc moet gaan betalen omdat de belasting hem als jouw werkgever ziet.
Correct me if i am wrong en let niet op de zinsopbouw (en taalfouten). Ik zit het even als een gek tussendoor te tikken op mijn werk :P
En verder wens ik je veel succes