Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 14 oktober 2006, 17:52
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Veilig groeien met freelancers

Is het jullie ook opgevallen dat bedrijven die geregeld met freelancers werken daar beleid op gaan maken en de banden met hen aanhalen? Ineens word ik voor van alles en nog wat uitgenodigd. Ik ben een serietje begonnen op mijn blog over the care and feeding of freelancers. Mijn hypothese is dat er bij deze aantrekkende economie gevochten gaat worden om goede losse krachten. Wat kan een opdrachtgever volgens jullie doen om populair te blijven bij zijn freelancers?

Graag gebruik ik jullie ideeën, uiteraard met naam, toenaam, link, favoriete voedsel etc...(al moet ik bekennen dat de lezerspopulatie nog in aanwas is ).

Gr,
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 oktober 2006, 01:58
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Ga die url'etje van je webloggetje in je handtekeningetje zetten dan

Wat een supergoed item over de voordelen van het inhuren van freelancers!

Ik merk dat bedrijven heel hard proberen talent aan te trekken en daarbij ook de 'vrije vorm' te honoreren maar ze zijn daar echt maar halfbakken op ingericht, laat staan dat mensen de juiste mindset hebben om die mensen op een goede manier aan zich te binden.
Ik merkte dat laatst; iemand werkzaam bij een groot bedrijf hoopte via mij aan wat meer geschikte freelancers te komen. Ik stelde vervolgens die dag nog iemand aan ze voor via de email en de enige reactie was: "Bedankt, als we een passende klus voor haar hebben nemen we contact met haar op."
Ik denk dan: néé, je moet haar uitnodigen voor koffie en haar leren kennen. Weten wat écht haar talenten zijn en geen genoegen nemen met mijn verhaaltje over haar. En vervolgens aan haar vragen of ze drie collega-freelancers kan voorstellen die ook goed zijn. In plaats daarvan laten ze dit contact nu 'besterven' in een la. (Snik, snik). Ze frustreren daarmee volgens mij hun eigen aanwas van getalenteerde freelancers -- hoe zien jullie dat?

Ik heb vaak ook het idee dat mensen geen tijd willen besteden aan het uitdiepen van zo'n relatie. "Dan ga ik naar zo'n netwerkmeeting en dan?"... inderdaad kan het zijn dat je per keer maar 1 leuk of geschikt iemand tegenkomt, maar na 20 netwerk- of andere meetings ken je wél 20 leuke, geschikte, getalenteerde mensen!

Mijn vraag zou zijn:
kunnen we voor werkgevers een basiscusus freelancervangen ontwerpen?
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 oktober 2006, 18:29
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annedien Hoen Bekijk bericht
Ik merkte dat laatst; iemand werkzaam bij een groot bedrijf hoopte via mij aan wat meer geschikte freelancers te komen. Ik stelde vervolgens die dag nog iemand aan ze voor via de email en de enige reactie was: "Bedankt, als we een passende klus voor haar hebben nemen we contact met haar op."
Ik denk dan: néé, je moet haar uitnodigen voor koffie en haar leren kennen. Weten wat écht haar talenten zijn en geen genoegen nemen met mijn verhaaltje over haar. En vervolgens aan haar vragen of ze drie collega-freelancers kan voorstellen die ook goed zijn. In plaats daarvan laten ze dit contact nu 'besterven' in een la. (Snik, snik). Ze frustreren daarmee volgens mij hun eigen aanwas van getalenteerde freelancers -- hoe zien jullie dat?
Inderdaad. Ik ben ook weleens benaderd door een bureau dat na een referentie 'razend enthousiast' over mij was. Of ik maar even een cv wilde opsturen en wat teksten voor een doorverhuurofferte, dan zouden we kennismaken. Die klus ging niet door (kan gebeuren) en prompt hoorde ik helemaal niets meer van dat bureau. Raar hoor.

Citaat:
kunnen we voor werkgevers een basiscusus freelancervangen ontwerpen?
Ik geloof dat Isabelle dat aan het doen is op haar weblog
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 oktober 2006, 01:22
Son's schermafbeelding
Son Son is offline
Lid
 
Geregistreerd: 4 oktober 2006
Berichten: 35
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Hallo Isabelle,

Ik ben pas begin dit jaar als freelancer begonnen, dus ik kan het niet vergelijken met vroeger.
Maar ik vind het wel opvallend dat ik voor allerlei personeelsuitjes wordt uitgenodigd bij de bedrijven waarvoor ik werk. Alsof ik in dienst ben. Bij 1 opdrachtgever bijvoorbeeld werken meerdere freelancers (waaronder ik) en worden elk jaar meegevraagd op de jaarlijkse buitenlandse trip van drie dagen. En dan heb ik het over een bijzondere vliegreis, vol actief programma, alles betaald ! Daarnaast uitnodigingen voor kerstdiners, oudejaarsfeesten etc. Ook bij een andere opdrachtgever ben ik inmiddels gevraagd mee te gaan op het jaarlijkse uitje.

Bijzonder, ik had dit niet verwacht. Ik dacht dat ik als freelancer naar mijn gevoel 'buiten het team' zou staan. Maar ik voel mij dus juist wel als lid van het team. Ik moet zeggen dat het bij mij wel werkt, je voelt je meer verbonden en ben daardoor geneigd meer voor ze te doen dan van mij verwacht wordt.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 7 maart 2007, 09:53
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Dank voor jullie bijdragen. Ik heb mijn opvoedcursus voor opdrachtgevers weer een beetje laten lopen in mijn blog. Ineens weer heel veel werk en het 1e dat eronder lijdt is het blog. Balen!

Maar, nu heb ik er weer wat mee gedaan. Ik ben namelijk voor Lancelots zelf in de schoenen van opdrachtgever gaan staan omdat ik voor de Lancelots Academy een copywriter heb gezocht, geselecteerd op basis van offertes en begeleid. Ik heb daar een verhaal over gemaakt omdat René en ik dachten dat van onze ervaringen iets te leren zou kunnen zijn, zowel voor opdrachtgevers als voor freelancers. Het hele traject is namelijk heel fijn gegaan. Door aandacht en zorgvuldigheid aan beide kanten denk ik.

De ervaring is wel weer een bevestiging van het belang van netwerken en van het vertrouwen dat een goed portfolio en goede profilering van de freelancer in kwestie bieden. Ik ben in zee gegaan met een freelancer die mij is aanbevolen door iemand op wie ik vertrouw...nou ja, lees hier meer. Ik zou willen dat het altijd zo gaat, zowel van opdrachtgeverskant als van freelancerskant. Met Daan Bolwijn kan de Academy wel 'veilig groeien'.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 8 maart 2007, 12:06
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Hai Isabelle,

Ik moest even tijd vrijmaken om alles goed te lezen Hoewel het me gisteren zowaar is gelukt om binnen twee weken na de vorige weer een weblog-entry te maken.. mijn streven voor de volgende is binnen een week (aaaah!). Maar ik ken het "probleem" dus maar al te goed!

Heel erg bedankt voor het zo duidelijk opschrijven van die ervaringen! Hoewel dit over vinden van een copywriter gaat, herken ik heel veel van het proces en vooral ook de do's en don'ts. Ook leer ik er heel veel voor de komende tijd als ik zelf op zoek ga naar freelancers om voor mij te werken. Overigens denk ik dat het feit dat je vanuit dit forum geen reacties hebt gekregen niet perse verkeerd is: het kan ook zo zijn dat mensen hier, juist door Lancelots, zich zeer goed bewust zijn van wat ze wel en wat ze niet moeten doen. Zo zou het tenminste moeten werken... toch? En verder is Lancelots natuurlijk nog fors groeiende, dus wie weet wat er de komende jaren nog uitrolt.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 maart 2007, 14:19
Isabelle's schermafbeelding
Isabelle Isabelle is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 187
Weblogartikelen: 8
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Ha Mieke en anderen,

Leuk dat je het hebt gelezen.

Inmiddels heb ik een case aan mijn broek hangen van een bedrijf dat dus graag met een freelancersnetwerk wil groeien. Ik zou graag hun naam noemen, maar ik heb me voorgenomen om niet meer negativiteit de wereld in te sturen. Toen ik met hen in zee ging heb ik niet naar de ervaringen van anderen geluisterd en mij laten meeslepen door mijn geilheid over de opdracht. Het werk dat ik voor hen doe is echt heel erg kicken. Ik leer er superveel van. Heb er zelfs een artikeltje over geschreven dat binnenkort in InCT verschijnt. Als ik de pdf heb, pleur ik hem wel op mijn blog. Ik denk dat dat mij weer meer leuks gaat opleveren, dus ik moet DANKBAAR zijn.

Maar dat lukt me dus niet zo goed. Omdat ze:
- structureel te laat betalen en zich daar niet eens voor verontschuldigen
- mij uitlenen voor net iets meer dan de helft van het uurtarief dat ze zelf beuren
- mij inhoudelijk en organisatorisch bizar weinig aan ondersteuning te bieden hebben
- een softwarepakket bij de klant ondersteunen dat naar mijn idee niet gebruiksvriendelijk is en te veel bugs bevat en ik word geacht daar toch enthousiast over te zijn
- vooral gericht lijken te zijn op zoveel mogelijk uren wegzetten in plaats van de klant goed te helpen

Jeetje zeg, wat kan ik me hierover opwinden! Ik ben al een keer op mijn vingers getikt omdat ik loyaler ben naar de klant dan naar de uitleners. Ja logisch, ik vind dat ik er voor die school zit en voor hun vraag en niet voor XXX.

Gelukkig lijkt het erop dat ik bijna van mijjn contract met hen af ben. Het aantal afgesproken uren is bijna op. Nu heeft XXX in mijn contract laten zetten dat de school in alle scenario's een klant van XXX blijft, maar de school wil graag met mij verder en zoekt nu voor me uit hoe ze mij direct kunnen inhuren zonder juridische ellende. Goed hè!

Uit dit soort ervaringen wil ik altijd GROTE CONCLUSIES trekken, b.v. 'nooit meer via club X voor klant Y werken maar altijd als Helder & Wijzer bij de klant zitten en naar mijn eigen waarden werken en voor mijn eigen geld! Maar ik moet eerlijk zijn. Ik had deze klus nooit op mijzelf binnen gehaald. Dus, ik moet gewoon zorgen dat ik zo'n naam krijg dat ik geen tussenbureau's meer nodig heb!

Wie heeft dit dilemma al eerder goed opgelost? Ik heb nog even het verhaaltje over omgaan met opdrachtgevers gelezen. Zijn natuurlijk goede tips, en ik had al veel eerder met XXX in gesprek moeten gaan, maar volgens mij liggen onze kernwaarden ongeveer een kilometer uiteen en zullen we nooit tot elkaar komen.
__________________
Isabelle Langeveld
site: www.helderenwijzer.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 april 2007, 11:57
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Bekijk bericht
Ha Mieke en anderen,

*knip*.
Ik kan maar 1 ding zeggen: SUPER! Gefeliciteerd Als je zonder teveel ellende zelf verder kunt met die school is het al die ondergane ergernis misschien wel een klein beetje waard!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 april 2007, 17:50
Mariëlle Schrijft's schermafbeelding
Mariëlle Schrijft Mariëlle Schrijft is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 20 maart 2006
Berichten: 216
Standaard Re: Veilig groeien met freelancers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle Bekijk bericht
- structureel te laat betalen en zich daar niet eens voor verontschuldigen
- mij uitlenen voor net iets meer dan de helft van het uurtarief dat ze zelf beuren
- mij inhoudelijk en organisatorisch bizar weinig aan ondersteuning te bieden hebben
- een softwarepakket bij de klant ondersteunen dat naar mijn idee niet gebruiksvriendelijk is en te veel bugs bevat en ik word geacht daar toch enthousiast over te zijn
- vooral gericht lijken te zijn op zoveel mogelijk uren wegzetten in plaats van de klant goed te helpen
Dit herken ik vanuit eigen ervaring met ´bureaus´. Ze doen net of ze groot zijn en halen zo opdrachten binnen. Maar verder hebben ze werkelijk nul toegevoegde waarde. Eigenlijk heb je last van ze, door de hele extra administratieve reut. Als er dan een extra klus komt (die ik dan dus heb binnengehaald!) , moet je in een soort krampachtige driehoeksverhouding een offerte opstellen (want zij stellen dus offerte op, maar weten niet waar het over gaat). Komt het er dus op neer dat zowel ik als de klant samen overleggen hoe we het bureau aan het verstand kunnen peuteren wat we willen. En inderdeed: hiervoor strijken ze maar liefst 40 % van mijn uurtarief op (en dat was eerst nog meer!!!). Kan daar af en toe ook erg boos op worden.

Maar goed. Het is niet altijd eerlijk, en - eerlijk is eerlijk- het is een leuke klant! (maar rato nivo werk - beloning is volledig zoek, omdat bureau denkt: schrijven is schrijven, en niet coordineren. Maar dat er hoog academisch niveau voor vereist is, dat maakt niet uit, en wordt niet beloond).

Ik wil ook nooit meer via een bureau werken (maar ja, als het niet anders kan...)
__________________
Mariëlle schrijft
Passie voor de inhoud
Helderheid in complexiteit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
pensioenfonds voor freelancers scribent Al die andere praktische dingen 3 7 mei 2009 03:39
Kvk verandert beleid: freelancers met een vrij beroep kunnen zich inschrijven Mariëlle Schrijft Nieuws - Voor en door freelancers 0 4 september 2006 13:17
Briefpapier zelf 'drukken' met kleurenprinter? René Al die andere praktische dingen 18 13 juni 2006 19:06
Marktplaatsen met opdrachten voor freelancers René Marketing en acquisitie 18 21 mei 2006 23:34


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon