|
3 december 2009, 13:47
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 16 juli 2009
Berichten: 17
|
|
Brief of e-mail?
Het is bijna zover, de website moet nog de lucht in en de visitekaartjes nog gedrukt, maar daarna wordt het voor mij toch echt tijd voor koude acquisitie. Want van de paar opdrachtgevers die ik nu heb kan ik niet leven
Mijn bedrijf is een tekstbureau. Nu wil ik in eerste instantie mezelf schriftelijk introduceren (daar ben ik immers het beste in ). Hierna wil ik dan telefoontjes gaan plegen. Nu de vraag: Wat is beter als 'open sollicitatie'? Een brief sturen (mooi briefpapier natuurlijk, inclusief visitekaartje) of een e-mail? Ik neig heel erg naar de ouderwetse brief, omdat ik bang ben dat een mailtje veel sneller in de prullenbak belandt zonder dat er naar gekeken is. Een e-mail is natuurlijk wel veel goedkoper. Maar ik wil hier niet te veel op besparen. Wat doen jullie? Papier of digitaal?
Groetjes,
Natasja
|
3 december 2009, 13:58
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Re: Brief of e-mail?
Ik zou voor de brief met kaartje gaan, vertel kort wat je doet en verwijs naar je site.
Een paar referenties kunnen ook geen kwaad
Zorg in ieder geval dat in de periode ( ongeacht je methode ) waarin je "adverteert" dat je absoluut bereikbaar bent !
|
4 december 2009, 21:24
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 16 juli 2009
Berichten: 17
|
|
Re: Brief of e-mail?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken
Ik zou voor de brief met kaartje gaan, vertel kort wat je doet en verwijs naar je site.
Een paar referenties kunnen ook geen kwaad
Zorg in ieder geval dat in de periode ( ongeacht je methode ) waarin je "adverteert" dat je absoluut bereikbaar bent !
|
Referenties, dat is wel een goede, daar ga ik even over nadenken.
Bedankt voor je reactie!
|
3 december 2009, 15:26
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
|
|
Re: Brief of e-mail?
Dag Natasja,
Een groot voordeel aan je brief is dat je dan wel extra opvalt! Bijna niemand stuurt nog een echte brief. :-)
Zou ik wel met de hand de adressen op de envelop schrijven, dat vergroot de kans dat iemand de brief ook openmaakt. Een gedrukt adres: dan denkt de ontvanger sneller aan reclame. En probeer ook bij ieder bedrijf dat je schrijft iets persoonlijks te schrijven, iets dat alleen op dat bedrijf in het bijzonder slaat, dat laat zien dat je je in hen verdiept hebt, bijvoorbeeld via hun website.
Daarnaast is het heel belangrijk dat je in je brief zet dat, en wanneer je hen gaat bellen (dag en tijdstip). Het is belangrijk dat aan te kondigen. Veel mensen nemen zich dat nabellen namelijk wel voor ... maar doen het dan niet. Als jij hen die 'belofte' doet en je er vervolgens ook aan houdt, ben je bezig geloofwaardigheid bij je potentiële klant op te bouwen. Misschien haal je 'm nog niet direct binnen, maar hij zal je herinneren als 'komt haar afspraken na'.
Wanneer je nabelt en je krijgt niet je contactpersoon te pakken: geef opnieuw door wanneer je terugbelt, doe dit dan ook weer trouw, enz. net zolang tot je een 'ja' of een 'nee' hebt.
Overigens: koude acquisitie is niet het enige middel dat je tot je beschikking hebt om nog meer klanten binnen te halen. Op deze website van Lancelots, die van Laura Babeliowsky, Erno Hannink en nog vele anderen staan nog meer manieren om klanten binnen te halen.
Succes! Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
|
4 december 2009, 21:31
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 16 juli 2009
Berichten: 17
|
|
Re: Brief of e-mail?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZinVol
Dag Natasja,
Een groot voordeel aan je brief is dat je dan wel extra opvalt! Bijna niemand stuurt nog een echte brief. :-)
Zou ik wel met de hand de adressen op de envelop schrijven, dat vergroot de kans dat iemand de brief ook openmaakt. Een gedrukt adres: dan denkt de ontvanger sneller aan reclame. En probeer ook bij ieder bedrijf dat je schrijft iets persoonlijks te schrijven, iets dat alleen op dat bedrijf in het bijzonder slaat, dat laat zien dat je je in hen verdiept hebt, bijvoorbeeld via hun website.
|
Het zijn nogal wat brieven die ik ga versturen, dat loopt in de honderden. Met de hand de adressen erop schrijven is wel een goed idee, ook al is het erg tijdrovend. Want inderdaad, bij een gedrukt adres denk ik sneller aan reclame. Maar of dat in een bedrijf ook zo werkt, waar ze toch vaak zakelijke post ontvangen, dus met gedrukt adres? Ze moeten natuurlijk ook niet de indruk krijgen dat ze met een onprofessioneel bedrijfje te maken hebben. Maar dat zal wel meevallen denk ik, gezien de professionele uitstraling van het briefpapier en visitekaartje etc.
Iets persoonlijks bij elk bedrijf wordt lastig, maar ik heb mijn potentiële opdrachtgevers wel opgedeeld in groepen, zodat ik ook verschillende brieven per groep schrijf. Natuurlijk is het beter om elk bedrijf een andere brief te sturen, maar poeh, dat wordt wel een hele grote klus. Dus daar ga ik nog even over nadenken
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZinVol
Daarnaast is het heel belangrijk dat je in je brief zet dat, en wanneer je hen gaat bellen (dag en tijdstip). Het is belangrijk dat aan te kondigen. Veel mensen nemen zich dat nabellen namelijk wel voor ... maar doen het dan niet. Als jij hen die 'belofte' doet en je er vervolgens ook aan houdt, ben je bezig geloofwaardigheid bij je potentiële klant op te bouwen. Misschien haal je 'm nog niet direct binnen, maar hij zal je herinneren als 'komt haar afspraken na'.
Wanneer je nabelt en je krijgt niet je contactpersoon te pakken: geef opnieuw door wanneer je terugbelt, doe dit dan ook weer trouw, enz. net zolang tot je een 'ja' of een 'nee' hebt.
|
Thanks voor de tip
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZinVol
Overigens: koude acquisitie is niet het enige middel dat je tot je beschikking hebt om nog meer klanten binnen te halen. Op deze website van Lancelots, die van Laura Babeliowsky, Erno Hannink en nog vele anderen staan nog meer manieren om klanten binnen te halen.
Succes! Miranda
|
Nee dat weet ik Probeer het ook via andere kanalen, en dat werkt. Maar voor mij momenteel nog niet genoeg, dus wil ik het ook zo proberen Bedankt voor je adviezen!
|
4 december 2009, 19:54
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 18 april 2008
Berichten: 87
|
|
Re: Brief of e-mail?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Ik neig heel erg naar de ouderwetse brief, omdat ik bang ben dat een mailtje veel sneller in de prullenbak belandt zonder dat er naar gekeken is. Een e-mail is natuurlijk wel veel goedkoper. Maar ik wil hier niet te veel op besparen. Wat doen jullie? Papier of digitaal?
|
Gezien het huidige spamverbod, lijkt me een 'ouderwetse' papieren brief verstandiger...
__________________
Aan het einde is altijd weer een nieuw begin.
|
4 december 2009, 21:33
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 16 juli 2009
Berichten: 17
|
|
Re: Brief of e-mail?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an@
Gezien het huidige spamverbod, lijkt me een 'ouderwetse' papieren brief verstandiger...
|
Sinds wanneer is een open sollicitatie spam?
Vaak kunnen freelancers die interesse hebben zich gewoon per mail melden
Maar ik denk dat ik sowieso voor de brief ga.
|
5 december 2009, 05:09
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Brief of e-mail?
Dag Natasja,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Sinds wanneer is een open sollicitatie spam?
Vaak kunnen freelancers die interesse hebben zich gewoon per mail melden
|
Van de website www.spamklacht.nl: "Een spambericht is een bericht dat u ongevraagd ontvangt. Denk aan een e-mailbericht of een sms'je. De inhoud van het bericht bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van spam: die moet commercieel, ideëel of charitatief zijn."
Jouw geplande schrijven voldoet geheel aan deze omschrijving zodra je 'm per e-mail verstuurt, behalve bij die paar bedrijven die nadrukkelijk aangeven prijs te stellen op spontane reacties van bijv. freelancers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Het zijn nogal wat brieven die ik ga versturen, dat loopt in de honderden. Met de hand de adressen erop schrijven is wel een goed idee, ook al is het erg tijdrovend. Want inderdaad, bij een gedrukt adres denk ik sneller aan reclame. Maar of dat in een bedrijf ook zo werkt, waar ze toch vaak zakelijke post ontvangen, dus met gedrukt adres?
|
Als jij een brief ter attentie van een specifiek iemand stuurt, is de kans groter dat de enveloppe bij de brief blijft zitten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natas
Iets persoonlijks bij elk bedrijf wordt lastig, maar ik heb mijn potentiële opdrachtgevers wel opgedeeld in groepen, zodat ik ook verschillende brieven per groep schrijf. Natuurlijk is het beter om elk bedrijf een andere brief te sturen, maar poeh, dat wordt wel een hele grote klus. Dus daar ga ik nog even over nadenken
|
Beide tijdrovende aspecten die je opnoemt wegen m.i. op tegen de grotere kans die je ermee maakt op een positieve respons. Ik denk dat dit een kwestie is van kwaliteit versus kwantiteit.
Nog even een paar tips van mij:
- stuur nooit honderden brieven tegelijk de deur uit, maar begin met een stuk of 5. Meet de respons, pas de brief daar eventueel op aan en verstuur van deze aangepaste brief weer een stuk of 5 exemplaren. Ga hiermee net zo lang door tot je de ideale brief hebt. Die kun je in grotere 'porties' gaan versturen. Zorg er wel voor dat die porties gerelateerd zijn aan de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan de vervolgactie(s) kunt besteden (zie tip Miranda).
- zorg dat je de brief richt aan de persoon die ook beslissingsbevoegd is. In het slechtste geval kost het je de minste tijd om op een afwijzing uit te komen, maar over het algemeen vergroot het je kansen op een positief resultaat. Bijkomend voordeel: je kunt de brief en het daarop volgende telefoontje persoonlijker maken. In de tijd die het je kost om uit te zoeken wie deze persoon is, vind je ook meer informatie over het specifieke bedrijf en kun je wellicht met weinig moeite toch de tip van Miranda volgen.
Deze goed bestede tijd compenseert dan weer de tijd die je anders kwijt bent met het wellicht een-aantal-malen bellen-voordat-je-de-goeie hebt e.d.
Succes!!
Groeten, Renée
|
15 december 2009, 11:51
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 16 juli 2009
Berichten: 17
|
|
Re: Brief of e-mail?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Dag Natasja,
Van de website www.spamklacht.nl: "Een spambericht is een bericht dat u ongevraagd ontvangt. Denk aan een e-mailbericht of een sms'je. De inhoud van het bericht bepaalt of er daadwerkelijk sprake is van spam: die moet commercieel, ideëel of charitatief zijn."
Jouw geplande schrijven voldoet geheel aan deze omschrijving zodra je 'm per e-mail verstuurt, behalve bij die paar bedrijven die nadrukkelijk aangeven prijs te stellen op spontane reacties van bijv. freelancers.
Als jij een brief ter attentie van een specifiek iemand stuurt, is de kans groter dat de enveloppe bij de brief blijft zitten.
Beide tijdrovende aspecten die je opnoemt wegen m.i. op tegen de grotere kans die je ermee maakt op een positieve respons. Ik denk dat dit een kwestie is van kwaliteit versus kwantiteit.
Nog even een paar tips van mij:
- stuur nooit honderden brieven tegelijk de deur uit, maar begin met een stuk of 5. Meet de respons, pas de brief daar eventueel op aan en verstuur van deze aangepaste brief weer een stuk of 5 exemplaren. Ga hiermee net zo lang door tot je de ideale brief hebt. Die kun je in grotere 'porties' gaan versturen. Zorg er wel voor dat die porties gerelateerd zijn aan de hoeveelheid tijd en aandacht die je aan de vervolgactie(s) kunt besteden (zie tip Miranda).
- zorg dat je de brief richt aan de persoon die ook beslissingsbevoegd is. In het slechtste geval kost het je de minste tijd om op een afwijzing uit te komen, maar over het algemeen vergroot het je kansen op een positief resultaat. Bijkomend voordeel: je kunt de brief en het daarop volgende telefoontje persoonlijker maken. In de tijd die het je kost om uit te zoeken wie deze persoon is, vind je ook meer informatie over het specifieke bedrijf en kun je wellicht met weinig moeite toch de tip van Miranda volgen.
Deze goed bestede tijd compenseert dan weer de tijd die je anders kwijt bent met het wellicht een-aantal-malen bellen-voordat-je-de-goeie hebt e.d.
Succes!!
Groeten, Renée
|
Bedankt voor je goede tips!
|
16 december 2009, 01:01
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Brief of e-mail?
Laat je ons weten hoe het gegaan is??
Groeten, Renée
|
|