|

31 mei 2011, 10:40
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 10 juni 2010
Berichten: 3
|
|
Klant heeft uitstel van betaling aangevraagd, wat te doen met openstaande facturen?
Totaal onverwacht te horen gekregen dat een klant van mij uitstel van betaling heeft aangevraagd.
Er staan nog enkele facturen open waarvan ik voor een paar een eerste herinnering had gestuurd en wat telefoontjes/mailtjes had gepleegd/gestuurd.
Ik weet niet zo goed wat te doen nu?
|

31 mei 2011, 11:13
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Het enige wat je kunt doen is je vordering aanmelden bij de bewindvoerder / curator.
Uitstel van betaling, word verleend door de rechtbank om een bedrijf de gelegenheid te geven orde op zaken te stellen en bijv voor nieuwe financiering te zorgen zonder dat leveranciers in je nek hijgen. Als dat niet lukt dan leid dat tot een faillisement.
Tijdens Uitstel van betaling kun je als leverancier niks/weinig doen om je geld op te eisen. Je zult over het algemeen af moeten wachten totdat ze een oplossing hebben gevonden.
|

1 juni 2011, 09:48
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 31 mei 2011
Berichten: 15
|
|
Als het op last van de curator is, wil dat ook zeggen dat bijna alle leveranciers op dit moment het bedrijf laten vallen.
Als het inderdaad via de curator loopt, niks anders te doen dan afwachten.
Bel ze op, probeer uit te vissen of dit op last is van de curator.
Toon begrip voor de situatie als dit zo is.
Zeg dat je ondanks de situatie een betrouwbare leverancier wil blijven en stel ze voor dat ze in nood tegen vooruitbetaling bij je terechtkunnen, desnoods kleine aantallen, blijf sympathiek, vraag wat je kan doen.
(iets hogere prijzen, verdien je alvast wat terug van je oude fakturen)
Bedrijven onthouden altijd wie ze in slechte tijden bijgestaan heeft.
Uitsel van betaling is immers nog niet failliet.
Bij faillissement mag je uit je dak gaan, nu is dat verloren moeite, je kan toch niets anders doen dan de relatie verzieken.
Groetjes,
Roland
|

1 juni 2011, 11:52
|
Juniorlid
|
|
Geregistreerd: 10 juni 2010
Berichten: 3
|
|
Zojuist gesproken met een van de medewerkers en er wordt geen curator op gezet, maar hoe zo'n persoon dan wel heet wist ze niet te vertellen. Ze zitten met z'n allen te wachten op wat er gaat gebeuren.
Kan wel klanten van ze overnemen, omdat die naar hun zeggen zeer tevreden waren over mijn diensten. Ze zou mijn naam in ieder geval doorgeven.
Heb ook aan de directie laten weten via email dat ik ze wil helpen op basis van vooruitbetaling, maar daar heb ik nog geen reactie op. Werkzaamheden die al verricht waren, maar nog niet gefactureerd heb ik gisteren gelijk op de post gedaan.
Het is even afwachten. Bedankt voor de tips!
|

1 juni 2011, 12:08
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Uitstel van Betaling heet in juridische termen Surseance van betaling en er word dan een zogenaamde bewindvoerder aangesteld (zie link voor uitleg van surseance.) er word ook wel gesproken over Insolventie.
De rechtbanken hebben online een insolventie register beschikbaar gesteld. Daar kun je ook zelf controleren of ze daarin staan http://insolventies.rechtspraak.nl/
Ik had gisteren even snel gereageerd. Ik hoop dat je met deze info wat meer achtergrond krijgt en begrijpt wat er gebeurd bij Surseance van betaling.
|

1 juni 2011, 12:25
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 31 mei 2011
Berichten: 15
|
|
Of ze hebben via de bank opdracht gekregen niet meer te betalen, dan zitten ze in herstructurering, kan ook. Is het erop of eronder, of de kraan dicht of doorgaan. Zijn ze momenteel bezig met een nieuw plan en begroting waarschijnlijk.
Je ziet dat als je afwijkend reageert dan de meesten, ze je op een andere manier mogelijkheden geven iets terug te krijgen.
Hou er wel serieus rekening mee dat je die fakturen niet terug krijgt.
Alvast afboeken op dubieuze debiteuren, kan je de btw terugvragen, scheelt al iets. dubdeb, te betalen btw / aan debiteuren (subadministratie)
Ondernemen is risico, maar ook kansen zien waar anderen ze in paniek laten liggen.
Groetjes,
Roland
|

1 juni 2011, 13:10
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door adlasko
Alvast afboeken op dubieuze debiteuren, kan je de btw terugvragen, scheelt al iets. dubdeb, te betalen btw / aan debiteuren (subadministratie)
|
Ronald, ik zie je op 3 forums als een dolle schrijven maar let wel een beetje op. Je gaat soms veel te kort door de bocht, ook hier. Probeer je adviezen te beperken tot de vakgebieden waar je verstand van hebt en over zaken waarvan je heel zeker bent dat het klopt.
BTW mag je pas terugvragen als onomstotelijk vast staat dat je je geld niet terugkrijgt. Niet omdat er toevallig uitstel van betaling is aangevraagd.
De post dubieuze debiteuren is een commerciele voorziening, die je neemt op het moment dat je redelijkerwijs kan voorzien dat je je geld niet of niet geheel krijgt. Dat word niet voor de btw word erkend. Daar kun je pas oninbaarheid van btw claimen als je een voorstel van de bewindvoerder hebt gekregen (of bij faillisement van de curator) waaruit blijkt dat je je geld of een deel ervan niet gaat krijgen.
Het kan dus nog vele maanden duren voordat je de btw kan terugvragen als oninbaar..
|

1 juni 2011, 16:11
|
 |
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graficus
Totaal onverwacht te horen gekregen dat een klant van mij uitstel van betaling heeft aangevraagd.
|
Er valt iets voor te zeggen om gewoon door te gaan met herinneren, een laatste aanmaning laten sturen via de gerechtsdeurwaarder en die het verder laten afhandelen. Dan kun je erop vertrouwen dat er juridisch juist gehandeld wordt bij verlening uitstel van betaling, eventueel faillissement etc. en is de kans dat je nog iets terugziet maximaal.
Anders moet je zelf telkens bijhouden wat de status is en wat jou te doen staat. Mededelingen van medewerkers aan de telefoon zou ik met een korreltje zout nemen. Die zijn niet goed op de hoogte wat een rechtbank heeft uitgesproken en kunnen dat vermoedelijk niet overzien.
De keerzijde is dat als de klant daadwerkelijk failliet gaat en er niks meer te halen valt, jij zelf de incassokosten van de deurwaarder zult moeten dragen. Dat is een afweging.
__________________
René
|

1 juni 2011, 17:50
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 31 mei 2011
Berichten: 15
|
|
Beste Rene,
1 "betaald u de factuur niet of gedeeltelijk, enz.... "
Dat is toch hetzelfde als in principe mag je pas btw aftrekken als je betaald hebt ? Je MAG is toch hetzelfde als "we staan toe dat" ?
2 Daar heb je gelijk in, wat is hiervoor overigens de sanctie die je krijgt ?
Een boete of alsnog een suppletie indienen ter correctie ?
Ook als de correctie plaatsvindt in het boekjaar, waarbij je bij betaling alsnog btw betaald of bij faillissement niet meer terugvordert ?
Ik zal de raad van jouw en Roel opvolgen.
Met vriendelijke groet,
Roland
|

1 juni 2011, 19:12
|
 |
Moderator
|
|
Geregistreerd: 8 maart 2007
Berichten: 1.087
|
|
Probeer wel op een vriendelijke manier alles op alles te zetten om je geld binnen te krijgen. Surseance van betaling is inderdaad geen faillissement, maar ik heb zelf helaas ook een paar keer klanten gehad die op die manier nog mooi weer speelden, maar waar achteraf bleek dat de boel reddeloos verloren was. Houd daar dus serieus rekening mee, zodat je jezelf niet later voor je kop slaat dat je niet eerder iets hebt gedaan.
In de gevallen waar ik de BTW teruggevraagd heb, heb ik dat (op advies van de accountant) gedaan op het moment dat ik een brief van de curator had, waaruit duidelijk bleek dat de kans op betaling van mijn facturen zo'n beetje 0 was.
|
|