Ik las jouw 'business als fenomeen'. Er verandert momenteel nogal veel in 'business'. Denk aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, lagelonen landen, outsourcing, offshoring, opkomst van Oost-Europa en de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China).
De (un)touchables komen uit het boek The World is Flat van Pullitzerprize winnaar Thomas Friedman (columnist New York Times). Hij introduceert deze begrippen en probeert er mee aan te geven dat als gevolg van globalisering mensen flexibeler moeten worden in hun werkzame leven.
Volgens mij is op het forum op een andere plek hier al een keer over gediscussieerd. Touchables zijn kwetsbaar voor globalisering, untouchables zijn flexibel, passen zich gemakkelijker aan of zijn zeer gespecialiseerd en zijn daardoor minder kwetsbaar. Denk aan Parijs (protectionisme) en aan NedCar (idem). Wat beweegt mensen om hun directie te dwingen om een fabriek open te houden? Wat beweegt een directie om niet meteen die tent te sluiten?
ik vind business als maatschappelijk proces een geweldig interessant verschijnsel. Hoe drijven mensen handel? Hoe verzinnen ze nieuwe oplossingen voor nieuwe problemen? In Outsource Magazine heb ik een verhaal opgenomen over een natuursteenbedrijf uit Apeldoorn dat vrijwel failliet was als gevolg van de inflexibele arbeidsverhoudingen (door arbowet geen hoge bezettingsgraad van machines, hoge loonkosten, kleine markt).
Wist je dat keukenbladen en grafmonumenten sinds jaren in Azië worden gemaakt en alleen hier worden afgewerkt (keuken) of gegraveerd (zerken)?
Ook het Apeldoornse bedrijf besloot naar China te gaan en heeft nu wekelijk 1 zee container vol met werk (heen en weer met die container).
Enfin, kijk eens op
www.outsourcemagazine.nl.