Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Al die andere praktische dingen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Al die andere praktische dingen Bedrijfsnaam, KvK, spullen inkopen, briefpapier, rechtsvorm, bedrijfsruimte, vervoer, juridische zaken, verzekeringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 18 november 2012, 13:44
ArjenH ArjenH is offline
Lid

Standaard Toestemming werkgever vaste baan voor freelance klussen

Dag allemaal,

Ik kan naast mijn vaste baan een wat freelance klussen krijgen als lichttechnicus. 2 totaal verschillende vakgebieden
Nu wil mijn (vaste) werkgever dat ik een formulier onderteken met daarin de volgende tekst:

Bij afwezigheid ten gevolge van ziekte veroorzaakt bij of door de werkgever (nevenwerkzaamheden) zoals vermeld in dit formulier, is de werknemer volledig verantwoordelijk. Ten tijde van afwezigheid zal geen doorbetaling van loon en andere secundaire verplichtingen plaatsvinden.

In onze CAO staat alleen dat er schriftelijk toestemming moet worden gevraagd en dat het werken voor derden de onderneming niet mag schaden. (concurentie, geheimhouding).

Mag mijn werkgever dit zomaar van mij vragen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met citaat reageren
Oud 19 november 2012, 12:18
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk bericht
veroorzaakt bij of door de werkgever (nevenwerkzaamheden) zoals vermeld in dit formulier
Wordt daarmee de opdrachtgever van de freelance klus(sen) bedoeld?
Oud 19 november 2012, 14:00
ArjenH ArjenH is offline
Lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Wordt daarmee de opdrachtgever van de freelance klus(sen) bedoeld?
Ik neem aan van wel. Komt er een beetje op neer dat ook al krijg ik de griep tijdens een klus dat ik dan al een probleem heb..
Met citaat reageren
Oud 19 november 2012, 15:58
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk bericht
Komt er een beetje op neer dat ook al krijg ik de griep tijdens een klus dat ik dan al een probleem heb..
Nou, er staat "veroorzaakt bij of door de werkgever". Dat is griep niet. Ik denk eerder aan een arbeidsongeval bij je freelance-opdrachtgever, waarna je vaste werkgever niet voor de loondoorbetaling bij ziekte of arbeidsongeschiktheid wil opdraaien. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Je zou minimaal een particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering moeten hebben voor je freelance werk. Maar terwijl die hoeveelheid werk (uren) beperkt is, zou je een volwaardig inkomen moeten verzekeren. Dat is waarschijnlijk onbetaalbaar.

Dit lijkt me bovendien een juridisch mijnenveld. Wat als je toevallig onwel wordt tijdens je freelanceklus, maar de aandoening is niet werkgerelateerd? Of erger, hij is gerelateerd aan het werk bij je vaste werkgever. Wat als de werkgever niet wil doorbetalen en de verzekering naar je werkgever wijst?

Ik weet er het fijne niet van, maar het lijkt me nogal riskant om zoiets te tekenen.
Oud 24 november 2012, 11:41
ArjenH ArjenH is offline
Lid

Standaard

Heb een discussie gehad en het komt er nu op neer dat mijn werkgever vanaf nu geen enkele werknemer nog toestemming geeft om nevenwerkzaamheden uit te voeren.

Ik zal nu een constructie moeten vinden om alleen onkosten in rekening te brengen en geen loon te ontvangen..
Met citaat reageren
Oud 24 november 2012, 17:01
klusser klusser is offline
Lid

Standaard

Ik vraag me af of hij dat mag doen.
Ik zou de bond er op zetten (als je lid bent uiteraard) of anders eens informeren bij jouw rechtsbijstandverzekering.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten