Door idd zelf enthousiast te zijn, maar ook door domeinkennis te ontwikkelen over je Ding. Het hangt er natuurlijk vanaf of je 1 Ding hebt of meerdere
.
Ikzelf maak graag een onderscheid tussen vaardigheden en (domein)kennis. De vaardigheden ontwikkel ik vooral door contacten en samenwerkingsverbanden (geven en ontvangen van feedback, commentaar op geleverd werk, resultaten die je boekt). De (domein)kennis ontwikkel ik vooral door te netwerken (congressen, seminars, blogs, sites, persreizen, boeken, enfin: informatie). Het helpt dat ik sterk betrokken ben bij de inhoud, ik vind het leuk om kennis op te doen en te delen. Dat enthousiasme straalt uit op collega's en klanten.
Een voorbeeld is een verslag van een congres over
kennismanagement, waarbij ik ook de
blogs volg die over hetzelfde congres schrijven. Door deze klus, de (vruchtbare en enthousiaste) samenwerking met de
opdrachtgever en de effecten in de doelgroep komen de opdrachtgever en ik weer tot nieuwe plannen, ideeën en acties. Daar komt "vanzelf" nieuwe omzet uit voort.