Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts
Beste collega-freelancers
Het ligt bij mij nog vers in het geheugen: mijn eerste jaarrekening bekijken samen met mijn belastingadviseur/accountant. De begrippen en cijfers tolden al snel door mijn hoofd, en uiteindelijk begreep ik er maar bar weinig van. Hoewel ik één ding wel snel doorhad: ik kreeg nog geld terug van de belastingdienst
Hoe zit dat bij jullie? Snappen jullie wel hoe die jaarrekening in elkaar steekt? Of hebben jullie net zoals mij ook problemen met begrippen als vlottende activa en materiële vaste activa?
Zijn er overigens ook lancelotters die de jaarrekening niet uitbesteden, maar het zelf maken? Daar ben ik erg benieuwd naar...(en heb er nu al respect voor...)
Niels
|
Hoi,
Om te beginnen maak ik de jaarrekeningen zelf, maar ik heb dan ook bedrijfseconomie gestudeerd en ben boekhouder annex bedrijfseconoom.
Dus wat dat betreft is het voor mij niet moeilijk.
Wat betreft de begrippen: die moet je gewoon een keer even bestuderen, dan weet je het wel.
Als je een eenmansbedrijfje bent, dan moet het niet al te ingewikkeld zijn om het allemaal bij te houden. Je doet zo te zien de OB-aangiftes zelf, dus je bent dan al heel ver op weg. Voor de jaarrekeningen moeten echter nog een aantal dingen in ogenschouw worden genomen, zoals: afschrijvingen van activa ( = pc en bureau enz..... ) , en je gemaakte bedrijfskosten moeten allemaal gesorteerd worden naar kostenplaats om zo de winstaangifte te vergemakkelijken.
Veel administratiekantoren ( zoals wij ) hanteren in deze situatie een zelfboekingssysteem. Dit wil zeggen dat je zelf je boekhouding bijhoudt en inboekt en je aangifte OB doet ( voor kleine ondernemers kan dit ook gewoon in excel ), en periodiek ( bijv. per kwartaal ) je boekhouding inlevert bij je kantoor. Deze controleert de boekhouding alleen en brengt indien nodig correcties aan.
Het voordeel hiervan is dat je veel goedkoper uit bent.
En hiernaast kan het administratiekantoor dan ook zelf de jaarrekening voor je opstellen. Dit valt dan ook goedkoper uit ( als het goed is, want sommige kantoren slaan dan namelijk hun slag en rekenen abnormale prijzen ), omdat zij je ingeboekte boekhouding periodiek hebben nagekeken en eventueel gecorrigeed. Dus voor de jaarrekening hoeven ze alleen nog maar een aantal dingen op te tellen + een aantal dingen berekenen ( zoals de afschrijvingen, prive-gebruik auto ...enz....).
Dus mijn mening:
Je eigen boekhouding voeren hoeft niet moeilijk te zijn en helemaal niet duur te zijn ( met de gedachte dat je een simpele boekhouding hebt voor een eenmanszaak of VOF ).
Succes ermee,
SAMMIE