Tijdens mijn jaren in de pensioenadvisering heb ik altijd het uitgangspunt gehanteerd "Eerst moet je sparen voor je boterham, dus op een veilige manier. Beleggen zegt het al: dat doe je voor het beleg op je boterham: het beleg wordt tevredenheid (kennen jullie 'm nog??
) of misschien wel rosbief. Maar je hebt in ieder geval een boterham te eten.".
Zelf heb ik hier en daar ooit een koopsompolisje afgesloten, voornamelijk om de bijtelling van mijn auto-van-de-zaak te "neutraliseren". Dit zijn beleggingspolisjes, bedoeld als "extraatje": als er niet iets "leuks" uitkomt, heb ik er toch niks aan, zeg maar.
Doordat ik de producten zelf verkocht, was ik wèl op de hoogte van de zgn. verborgen kosten. Die zijn helemaal nooit verborgen geweest, alleen voor een leek wat moeilijk te vinden. Dus zocht ik ze uit en gaf ze door aan mijn klanten. Ik ben het zelf dus niet helemaal eens met alle media-uitingen over "woekerpolissen". Helaas heb ik ook het broddelwerk van meerdere van mijn concullega's mogen aanschouwen.
Afijn, da's een heel ander verhaal ....
Waar iedereen wèl rekening mee moet houden, is een eventuele risicopremie die je betaalt: als je enige vorm van overlijdensdekking hebt meeverzekerd - al is het maar restitutie van de betaalde premies bij overlijden - dan heb je een (kleine) overlijdensverzekering afgesloten. De premie daarvoor komt óók uit je termijnbedrag en wordt dus logischerwijze
niet belegd!
Oh ja, nog een tip voor een ieder die een beleggingspolis heeft: uiterlijk 5 jaar vóór de geplande einddatum moet je de waarde(ontwikkeling) goed bekijken! Op dat moment kun je wellicht nog een beetje bijsturen of bijvoorbeeld de waarde overhevelen naar een veiliger beleggingsfonds (obligaties o.i.d.). De laatste 5 jaar heb je dan misschien een wat lager rendement, je opgebouwde waarde raak je in ieder geval niet meer kwijt.
Groetjes, Renée