Het feit dat je je digitale knipsels in verschillende mappen hebt opgeslagen, is op zichzelf al een archief! Je moet jezelf nou ook weer niet tekort doen.
Hoe je dat archief verder inricht, ligt aan hoe je het geheel wilt (gaan) gebruiken. Wat Rene aangeeft (met tags e.d.) is behoorlijk gedetailleerd. Die tags verschijnen vast en zeker niet vanzelf, dus dat houdt in dat je er veel tijd in moet gaan stoppen.
Als je alles niet zo gedetailleerd wilt bijhouden, kun je misschien ook gewoon je mappen anders organiseren. Richt bijvoorbeeld mappen in per jaar, of per onderwerp. Of gewoon allebei! Dat kost natuurlijk wel meer ruimte dan als je met tags werkt, aangezien je hetzelfde artikel dan meerdere malen bewaart. Per map kun je dan weer "ondermappen" maken voor een verdergaande verfijning.
De eerste stap is echter de naam die je aan je bestanden geeft. Als je daarbij al een structuur aanhoudt die bij jou (en je artikelen) past, is de helft van het werk al gedaan.
Over die papieren knipsels:
- je kunt de suggestie van Rene opvolgen;
- je kunt alle artikelen ook zelf inscannen;
- je kunt ook een aantal ordners/mappen aanschaffen, een heleboel plastic mapjes ("showtassen") en een aantal tabbladen. Je papieren archief kun je vervolgens hetzelfde opzetten als je digitale - wel zo duidelijk.
Afijn, ik ben geen expert, maar volgens mij kun je nauwelijks verdergaande richtlijnen geven voor het opzetten van enig archief. Het gaat immers om wàt en hoeveel er in opgeslagen moet worden èn hoe het gebruikt moet kunnen worden. En dat verschilt van archief tot archief.
Groetjes, Renée