Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 16 maart 2009, 14:43
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Altijd factuur nodig voor belastingdienst?

Ik ben pas als zelfstandig begonnen, en ik vergeet soms om de factuur van door mij gekochte bedrijfsgoederen te bewaren.
Mag ik deze kosten alsnog opgeven?

Alvast bedankt,
Judith
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 maart 2009, 15:42
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

Als de belasting komt controleren moet je opgegeven kosten kunnen "bewijzen" met facturen volgens mij.

Ik ben geen boekhouder of iets dergelijks. Maar volgens mij is dat wel de regel.

Misschien kan een ander je informeren over de consequenties als je ze toch opvoert en de belastingdienst komt controleren.

Maar probeer toch gewoon facturen te bewaren, dit is een stukje ondernemerschap en leer je van zelf om daar consequent in te zijn.
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 maart 2009, 19:01
John Hoogheid John Hoogheid is offline
Lid
 
Geregistreerd: 12 maart 2009
Berichten: 8
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

Inderdaad moeten alle uitgaven worden gestaafd met facturen die op naam van de onderneming zijn gesteld. Als het niet om "geweldige" bedragen gaat kan je de uitgaven nog wel als kosten boeken voor de onderneming. Krijg je controle dan kan je altijd nog een beroep doen op het ontbreken van de juiste kennis bij de start van de onderneming.

Mocht het wel om aanzoenlijke bedragen gaan dan kan wellicht de leverancier je nog uit de brand helpen door een duplicaatfactuur te sturen.

John
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 maart 2009, 21:11
Verwijderd account
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

dank jullie wel!

Het gaat vooral om kleinere bedragen, vb ordners, mappen, postzegels vakbladen en andere kleine uitgaven waarvan ik normaal gesproken ook geen bonnen bewaar en ze dus nog uit routine direct weggooi en me later realiseer dat ik die had moeten bewaren...

Maar voor dit soort kleine bedragen heb je toch niet perse een factuur op naam nodig? Ik kan me niet voorstellen dat een Hema, Bruna etc facturen op naam maken?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 maart 2009, 03:22
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

In principe heb je voor alle uitgaven die je als kosten opvoert een factuur / bon nodig.
Als je BTW wilt verrekenen is het wel degelijk verplicht dat de factuur op naam van jouw onderneming staat. Veel winkels hebben tegenwoordig in hun kassasysteem de mogelijkheid de naam van je onderneming op te nemen en deze op de kassabon af te drukken. Anderen schrijven een handmatige bon op naam van jouw onderneming uit en nieten de kassabon hieraan vast.
Zoals al gezegd: maak er een gewoonte van alle bonnen te bewaren (bedenk je dat wanneer je ze weggooit dit geld kost).
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 maart 2009, 12:47
Rub3n's schermafbeelding
Rub3n Rub3n is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 26 januari 2009
Berichten: 199
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

Als eenmanszaak hoef je toch geen naam op een Bruna of hema kassabon te hebben?
__________________
Webdesign, webhosting & grafische vormgeving onder één dak!

Webstylerz staat graag voor u klaar.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 maart 2009, 13:43
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: altijd factuur nodig voor belastingdienst?

wel als je de BTW wil aftrekken. Waarom zou bijvoorbeeld een BV het wel moeten en een eenmanszaak niet?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Factuur per mail Isabelle Omgaan met opdrachtgevers 15 31 augustus 2009 23:38
Factuur via klantsysteem, kan dat zomaar? Klaas Administratie 2 13 juni 2009 14:01
Factuur of voorschotnota bij langlopend project? MaxxMark Administratie 1 16 november 2008 21:50
Tussenbureau wil factuur pas betalen als eindklant betaald heeft DBA Omgaan met opdrachtgevers 14 26 oktober 2007 08:43
Hoe boek ik een factuur van SFZ? Verwijderd account Administratie 17 29 juni 2007 18:29


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 04:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon