In diverse topics zijn diverse handige tooltjes langsgekomen om snel en efficiënt je tijd te registreren.
Ik werk zelf hele onregelmatige uren (erg verspreid over de dag/week), dus zet ik 't wel degelijk gelijk in m'n programmaatje. Hoef ik er niet meer aan te denken, maar alleen af en toe een printje te maken.
Daarbij hou ik ook het soort uren bij dat ik aan mijn bedrijf besteed, al was het maar omdat ik het zelf interessant vind om te weten waaraan ik nou precies m'n tijd besteed.
Soms schrik ik pas bij het tijdschrijven van het aantal uren dat ik bezig ben geweest om bijvoorbeeld vakinformatie te lezen of heb rondgesurfd voor SEO-info!! How time flies when you're having 'fun'.
Wil je het toch globaler houden, houd dan toch in het begin (gedurende minstens een - normale - maand) e.e.a. wat gedetailleerder bij. Zodra je daar een rode draad in kunt ontdekken, kun je het op basis daarvan globaler bijhouden.
Globaal heeft ook risico's: mijn zus had - op basis van een initiële solide rode draad - zo ongeveer een vast lijstje per maand opgesteld, ging jaren goed. Tot het najaar dat ze plotseling het ziekenhuis in moest en daarna nog 2x vanwege complicaties. Bij elkaar heeft ze alleen al 3 maanden in het ziekenhuis gelegen en was ze dus tegelijkertijd 25% van haar 'normale' uren kwijt. Geen urencriterium gehaald dat jaar, dus in een jaar van minder inkomsten óók nog eens minder aftrekposten (= méér belasting).
Inmiddels schrijft ze haar uren weer gedetailleerd.
Groeten, Renée