Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Marketing en acquisitie

Mededelingen

Marketing en acquisitie Sommige freelancers hebben altijd opdrachten. Ze weten precies welk klantprobleem ze oplossen. Ze hebben focus en onderscheiden zich van andere freelancers. Ze publiceren en netwerken actief, want interessante opdrachten komen vaak via-via. Met de opdrachten die niet bij hun passen, maken ze iemand in hun netwerk blij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 31 oktober 2007, 12:36
linda's schermafbeelding
linda linda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 11
Stuur een bericht via Skype™ naar linda
Standaard Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Even heel kort door de bocht; Ik heb een concept voor een magazine op de plank liggen en wil hier dolgraag mee aan de slag. Om investeerders en adverteerders te overtuigen van mijn gelijk zal ik moeten onderzoeken of er een markt is (of komt) voor dit magazine. Daar heb ik simpelweg geen kaas van gegeten. Onderzoeksbureautjes genoeg, maar waar moet ik nu echt naar vragen? Hoe pak ik dit aan en aan welk budget moet ik denken om dit te bekostigen (mits het überhaupt mogelijk is om dit in te schatten uiteraard...)

Ik ben erg benieuwd!


Linda
Met citaat reageren
  #2  
Oud 31 oktober 2007, 15:29
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Wat voor magazine heb je in gedachten? Welk doelgroep, met welke demografische gegevens? Wat is je afzetgebied? En wat wil je precies onderzoeken: of er vraag zal zijn naar je product? Of misschien wil je er achterkomen of je mensen iets kunt verkopen waar ze zelf niet eens van wisten dat ze hier behoefte aan hadden?
Zover ik weet zijn bladen/magazines een lastige markt, er gaan veel (en snel) failliet. Wat bied je anders dan de honderden bestaande bladen en magazines?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 oktober 2007, 18:01
linda's schermafbeelding
linda linda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 11
Stuur een bericht via Skype™ naar linda
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Arend, ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik geen details kan en wil geven over de kern van het magazine. Er is 1 feit wat boven alle gegevens uitsteekt en dat is dat dit magazine nog niet bestaat. Of het uniek genoeg is en de exacte beschrijving van de doelgroep zal juist uit dat onderzoek moeten blijken. Natuurlijk heb ik wel al vrij nauwkeurig voor mijzelf bepaald wie mijn doelgroep is, maar uit dat onderzoek zal moeten blijken of ik deze doelgroep moet verbreden of juist moet laten krimpen.

Ik besef me terdege dat de markt voor tijdschriften erg beperkt is en juist daarom wil ik zo goed mogelijk bekijken of het concept levensvatbaar is. Dit is echter een bladformule die ik ruim 5 jaar geleden opgezet heb en waar ik nog steeds heilig in geloof -en gelukkig velen met mij- én waar ik door zeer waardevolle ontwikkelingen betreffende het onderwerp van het magazine alleen nog maar meer enthousiast over kan raken.

Nogmaals excuses voor het 'vage' karakter; ik hoop nog steeds dat er alsnog antwoord op mijn vraag komt; Waar vind ik een goed marktonderzoeksbureau en waar moet ik op letten bij het beoordelen van een offerte?

Groeten en bij voorbaat dank!

Linda
Met citaat reageren
  #4  
Oud 31 oktober 2007, 20:44
Arend Arend is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 7 oktober 2007
Berichten: 128
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Hoi Linda,
Ik snap je schroom niet zo goed dat je zo min mogelijk kwijt wilt over je plan. Dat maakt het lastig om je gericht advies te geven.
Maar goed, een poging. Zoek een bureau die ervaring heeft met soortelijke onderzoeken, misschien ook specifiek op het gebied van bladen/tijschriften/media. Je kunt google-n voor bureaus, maar je zou ook gewoon recent verschenen bladen kunnen bellen en vragen of en zo ja, met welke bureaus ze samenwerken.
Ik heb alleen met onderzoeksbureaus samengewerkt voor tevredenheidsonderzoeken, dat is toch iets anders volgens mij.

Let goed op de prijs (open deur; altijd onderhandelen), vraag een plan van aanpak als onderdeel van de offerte, kijk goed naar de planning (uren/op te leveren producten/doorlooptijden) en vraag eventueel een voorbeeldrapport op, zo kan je een insschatting maken of hun manier van alayseren, resultaten presenteren en conclusies trekken jou bevalt. Vragen naar referenties kan ook.
En probeer een beeld te vormen of ze echt weten waar ze over praten. Ik heb soms met bureaus te maken gehad die prutsers eerste klas waren, ze konden niet eens een normale vragenlijst opstellen, laat staan relevante statistische analyses uitvoeren.
TNS Nipo doet wel onderzoeken bij het ontwikkelen van product-marktcombinaties. Synovate (vroeger Interview NSS) doet ook mediaonderzoeken. Het zijn wel grote/gevestigde bureaus. Kleintjes ken ik niet. Als je weinig budget hebt, is een afstudeer-duo van een BK (of andersoortig WO) opleiding ook een idee. Succes!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 31 oktober 2007, 22:58
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Als je een kleine starter bent met een goed plan voor een magazine, is het doen van volledig marktonderzoek niet haalbaar (dat budget steek je wellicht liever in het blad dan in onderzoek dat aantoont dat je blad niet haalbaar is ).

Heb je helemaal geen concullega's waar je "je idee tegenaan kunt houden" zonder in details te treden? Wat is de commerciele fomule: controlled circulation of op de plank bij de AKO? Inkomsten door middel van vrije verkoop en advertenties of abonnementen? BtC of BtB?

Als je niet in kennismanagement, callcenters, outsourcing dus typisch BtB, etc zit durf je het dan aan om wat details te geven? Het is natuurlijk lastig om op een openbaar forum je business case/formule toe te lichten. Zie maar.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 31 oktober 2007, 23:00
linda's schermafbeelding
linda linda is offline
Lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 11
Stuur een bericht via Skype™ naar linda
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Hallo Arend,

Met jouw poging ben ik nu echt al weer een eind op weg geholpen. Natuurlijk zijn referenties naar bureaus nog steeds welkom, maar je hebt nu wel heel mooi beschreven waar ik naar zocht.

Mijn schroom snap je niet, schreef je. Misschien kom ik vanzelf een keer over de drempel. Maar, om een voorbeeld te noemen; dit plan ligt dus al 5 jaar op de plank. Door verschillende redenen w.o. budget te kort, tijd te kort en/of lef te kort ligt het er nog steeds. Toch hebben al deze tekorten me nog steeds niet af geschrokken om door te gaan. Er is namelijk maar één echte horror die ik me kan voorstellen en dat is vandaag of morgen de boekenwinkel in te lopen en een soortgelijk magazine in de winkel te zien liggen. Dan is mijn idee gewoon wég. Ik moet er niet aan denken. Misschien lijkt me dát nog wel een akeliger scenario dan het magazine
1 keer uitgeven om daarna te merken dat het niet levensvatbaar is.

Vandaar dus dat ik zo voorzichtig ben.

Ik ga met je ideeën aan de slag. Maar nogmaals; referenties en meer tips blijven welkom!


Linda
Met citaat reageren
  #7  
Oud 1 november 2007, 19:07
MarktGrip
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Hallo Linda,

Er zijn diverse hogescholen/universiteiten die voor een schappelijk bedrag een marktonderzoek kunnen houden. Een voorbeeld is de universiteit van Tilburg: http://www.uvt.nl/diensten/dsz/loketmkb/

Succes ermee!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 3 november 2007, 15:52
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

hi Linda,
Misschien is het een idee om eerst eens van dat horror-scenario af te stappen, angst is een slechte raadgever. Doe het vanuit je liefde voor je goede idee, niet omdat je bang bent dat je je rot zal voelen als een ander je voor is. Worst case scenario: dat gebeurt. Nou en, is dat dan echt zo vreselijk? Heeft zoiets zoveel macht dat het je ongelukkig zou kunnen maken?

Bladformules hebben heden ten dage een hele korte lifecycle. Dit komt omdat consumenten/lezers nauwelijks nog 'bladentrouw' hebben en snel uitgekeken raken op bladen. Alleen een paar hele sterke titels hebben bestaansrecht, en daar omheen ontstaan en vergaan veel formules. Vandaar dat uitgevers steeds nieuwe titels op de markt brengen en oude 'killen'. Dit gegeven zou dus sowieso al gevolgen hebben voor je magazineconcept, en de vermarkting hiervan, vermoed ik.

Marktonderzoek is trouwens maar tot op bepaalde hoogte zaligmakend als het er om gaat in te schatten of ergens behoefte aan is. En ALS je het doet, moet je het goed doen en dan gaat er wel flink wat geld in zitten, zelfs als je dit door een klein bureau laat doen.

Je kan het ook op de Aziatische manier doen: lanceer het en laat de markt zelf bepalen of het bestaansrecht heeft of niet. Dat is hoe ze daar (vaak) producten introduceren. Maak een nulnummer en presenteer het aan mogelijke investeerders/uitgevers. Laat het proof of concept ontstaan door het gewoon te DOEN. En als je in beweging bent heb je ook veel minder tijd om bang te zijn voor een ander die hetzelfde idee heeft.
__________________
Alchemizer
Met citaat reageren
  #9  
Oud 3 november 2007, 20:59
Niels Arts's schermafbeelding
Niels Arts Niels Arts is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 januari 2006
Berichten: 267
Stuur een bericht via MSN naar Niels Arts
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door linda Bekijk bericht
Even heel kort door de bocht; Ik heb een concept voor een magazine op de plank liggen en wil hier dolgraag mee aan de slag. Om investeerders en adverteerders te overtuigen van mijn gelijk zal ik moeten onderzoeken of er een markt is (of komt) voor dit magazine. Daar heb ik simpelweg geen kaas van gegeten. Onderzoeksbureautjes genoeg, maar waar moet ik nu echt naar vragen? Hoe pak ik dit aan en aan welk budget moet ik denken om dit te bekostigen (mits het überhaupt mogelijk is om dit in te schatten uiteraard...)

Ik ben erg benieuwd!


Linda
Je zou het eens bij Markteffect uit Eindhoven kunnen proberen. Ik weet niet of ze hier kaas van hebben gegeten maar weet wel dat ze erg prettig zijn om mee samen te werken. Zij zijn nu ook marktonderzoek voor mijn bedrijf aan het uitvoeren en wellicht kunnen ze je wel helpen. En als zij niet geschikt zijn voor de opdracht weten ze zeker wel wie dat wel is...
Over budgetten kan ik je niet zoveel vertellen. Dat ligt aan de opdracht.

O ja, en je kan subsidie krijgen voor je marktonderzoek als je met markteffect samenwerkt...zij laten het uitvoerende werk namelijk door studenten van Fontys uitvoeren.

mvg. Niels

mvg. Niels
__________________
Arts Media - online marketing
www.nielsarts.nl
www.artsmedia.nl
www.cursusvoor.nl
Met citaat reageren
  #10  
Oud 5 januari 2008, 19:56
Akky
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Marktonderzoek voor magazine: hoe pak ik dat aan?

In elk geval zou ik eerst kwalitatief onderzoek laten uitvoeren. Als je nog zo weinig weet van je potentiele markt en de behoeften van je klanten is het belangrijk daar eerst dmv open vragen inzicht in te krijgen. Om te kijken hoe groot de markt uiteindelijk is kun je nog een kwantitatief onderzoek laten uitvoeren.

Ik zou het marktonderzoeksbureau om een uitgebreid voorstel vragen waarin ze de deelvragen van het onderzoek zeer specifiek weergeven. Daarnaast moeten ze de deliverables vastleggen. Je krijgt daardoor een goed gevoel bij wat je uiteindelijk krijgt. Zelf heb ik bij Synovate Censydiam gewerkt en nu werk ik als freelance marktonderzoeker.

Het ligt er qua deelvragen erg aan of je al concrete uitwerkingen van je ideeen hebt of dat je een algemeen concept in je hoofd hebt zitten. Let erop dat het bureau eerst op het algemene concept ingaat bij de interviews en daarna pas naar de concrete uitwerking kijkt. Het kan immers zijn dat de uitwerking slecht is, maar dat het algemene idee heel goed aansluit bij de behoeften.

Succes!
Akky
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag aan websiteontwikkelaars onder ons Myrax Al die andere praktische dingen 10 28 september 2007 00:00
Hoe breed? Cindy77 Marketing en acquisitie 22 27 september 2007 11:42
Uitkering en zelfstandig ondernemen Anoniem Al die andere praktische dingen 11 22 februari 2007 11:27
Hoe kom je aan 1225 uren voor het urencriterium? agnez Belasting 12 19 januari 2007 12:43


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon