|
18 mei 2008, 01:04
|
|
Als starter investeren in huisstijl?
Ik wil beginnen als freelancer, vanaf 0, zonder ervaring. Klein beginnen dus. Nu heb ik een vraagje over de huisstijl. Een kennis van mij heeft een eigen bedrijf gestart en heeft in het begin een template aangemaakt op de pc en in die template alles uitgeprint, zo heeft hij deze opstartkosten aanzienlijk kunnen drukken. Maar is dit verstandig of kan ik toch beter meteen investeren in voorgedrukte materialen? En aan wat voor prijzen moet ik dan ongeveer denken voor papier/enveloppen/visitekaartjes (of vergeet ik nog iets)?
|
18 mei 2008, 01:55
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Re: Huisstijl?
let vooral niet op mijn vraag want ik bied zelf zaken als huisstijlen logo's etc. aan: tja euh wellicht een beetje raar, maar verwacht je al direct een huisstijl nodig te hebben?
Opstarten kan bv ook met een mooie website ( of geheel geen natuurlijk ), een mooi logo ( voor op site en vis.kaartje ) en een mooi visitekaartje.
Drukt je kosten ook zeer !
|
18 mei 2008, 02:01
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
|
|
Re: Huisstijl?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken
let vooral niet op mijn vraag want ik bied zelf zaken als huisstijlen logo's etc. aan: tja euh wellicht een beetje raar, maar verwacht je al direct een huisstijl nodig te hebben?
Opstarten kan bv ook met een mooie website ( of geheel geen natuurlijk ), een mooi logo ( voor op site en vis.kaartje ) en een mooi visitekaartje.
Drukt je kosten ook zeer !
|
Wat hij zei
|
19 mei 2008, 11:18
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Huisstijl?
Beste Kaat,
Ik heb zelf een website en een Hyve in dezelfde stijl (ja, ja ). In Word heb ik een aantal voorbeelddocumenten gemaakt (dus niet eens macro's, of templates zoals jij ze noemt). Daar zit mijn logo in.
Mijn enveloppen laat ik opvallen tussen de rest van de post middels een zeer simpele (en betaalbare ) oplossing: ik adresseer ze met de hand.
Als gevolg van een praktisch probleem - onze postcode gaat zéér binnenkort wijzigen - heb ik nog geen visitekaartjes, maar de bestelling daarvan ligt bij wijze al klaar. Als ik nou alleen die postcode maar eens kreeg!
De uitgave voor een aantal visitekaartjes is minimaal.
Al met al is het een kwestie van rekenen: als je dagelijks bergen (brief)papier produceert, is het wellicht voordeliger om e.e.a. van de drukker te betrekken. In mijn geval is het véél voordeliger om af en toe een nieuwe kleurencartridge aan te schaffen.
En, maar daar zal bijvoorbeeld Ramon veel meer over te zeggen hebben, wees consequent. Als je bijvoorbeeld je website in lettertype Arial opzet, gebruik dat lettertype dan ook in je brieven en je e-mail (kun je ook een "briefpapiertje" voor maken, mèt logo).
Groetjes, Renée
|
19 mei 2008, 13:53
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
|
|
Re: Huisstijl?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Als gevolg van een praktisch probleem - onze postcode gaat zéér binnenkort wijzigen - heb ik nog geen visitekaartjes, maar de bestelling daarvan ligt bij wijze al klaar. Als ik nou alleen die postcode maar eens kreeg!
De uitgave voor een aantal visitekaartjes is minimaal.
|
Als je de straatnaam, huisnummer en plaatsnaam weet, dan kun je de postcode opzoeken op http://postcode.nl/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
En, maar daar zal bijvoorbeeld Ramon veel meer over te zeggen hebben, wees consequent. Als je bijvoorbeeld je website in lettertype Arial opzet, gebruik dat lettertype dan ook in je brieven en je e-mail (kun je ook een "briefpapiertje" voor maken, mèt logo).
|
Hierin heeft Renée inderdaad gelijk. Dat maakt het voor de buitenwereld ook duidelijker en daarnaast staat het een stuk professioneler.
|
19 mei 2008, 15:02
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Huisstijl?
Citaat:
Als je de straatnaam, huisnummer en plaatsnaam weet, dan kun je de postcode opzoeken op http://postcode.nl/
|
Helaas, was het maar zo simpel: onze nieuwe postcode moet eerst nog aangemaakt worden. Met dank aan de ambtenaren die de gemeentegrenzen - en hier gaat het notabene om een interne, tussen twee van de kernen! - graag als keurige rechte streepjes op de kaart zien, zodat ze hun liniaaltje er makkelijk langs kunnen leggen.
Maar bedankt voor de tip!
Groetjes, Renée
|
19 mei 2008, 15:12
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 19 november 2007
Berichten: 447
|
|
Re: Huisstijl?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyonesse
Helaas, was het maar zo simpel: onze nieuwe postcode moet eerst nog aangemaakt worden. Met dank aan de ambtenaren die de gemeentegrenzen - en hier gaat het notabene om een interne, tussen twee van de kernen! - graag als keurige rechte streepjes op de kaart zien, zodat ze hun liniaaltje er makkelijk langs kunnen leggen.
Maar bedankt voor de tip!
Groetjes, Renée
|
Dan wordt het inderdaad lastiger
|
19 mei 2008, 15:58
|
|
Re: Huisstijl?
Ramon, je hebt gelijk, ik denk ook dat dát eigenlijk mijn vraag was (of had moeten zijn); Heb ik dat (al) nodig? Want het is een behoorlijk dure aangelegenheid en voor een beginner komt het nogal overdreven over. Geen opdrachten maar wel een vakkundig uitgedachte huisstijl met dozen vol briefpapier
Lyonesse, bedankt voor je praktische tips! Ik heb er zeker iets aan. Een website, voorbeelddocument/template en visitekaartjes in dezelfde stijl, dat klinkt voorlopig veel aantrekkelijker inderdaad
Ik wilde graag weten of ik daadwerkelijk rekening moest houden met deze kostenpost, dus bedankt voor jullie antwoorden.
|
19 mei 2008, 16:42
|
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 3 januari 2008
Berichten: 49
|
|
Re: Als starter investeren in huisstijl?
Kaat,
Citaat:
Een website, voorbeelddocument/template en visitekaartjes in dezelfde stijl, dat klinkt voorlopig veel aantrekkelijker inderdaad
|
Ik koos ook voor deze optie en heb daar nooit spijt van gehad.
Misschien is deze optie niet alleen 'voorlopig', maar voorgoed aantrekkelijker voor jou. Met de diensten die jij aanbiedt, kun je wellicht toestemming krijgen van de belastingdienst om je formele correspondentie (offertes, contracten, facturen etc.) digitaal te versturen. Je hoeft dan misschien helemaal niet aan briefpapier te beginnen. Die enkele brief die je wel schrijft, kun je inderdaad goed met de hand adresseren: valt altijd op! (En wordt schijnbaar meestal als eerste gelezen.)
Die toestemming moet je zelf vragen. Dit doe je bij 'jouw' belastingkantoor in je regio.
Veel plezier met je start als freelancer!
|
19 mei 2008, 21:59
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 18
|
|
Re: Als starter investeren in huisstijl?
Hallo Kaat,
Ik ben per 1 april jl. begonnen als freelancer Project & Office Management support. Ik heb wel bewust gekozen om per 1 april zo professioneel mogelijk te starten, dus met een ontworpen logo, huisstijl en het daarbij behorende drukwerk. Was inderdaad een aardige investering, maar ook 1 waar ik jaren plezier van heb! Ik ben er dan ook vanuit gegaan niet zomaar als freelancer te starten, maar een goed professioneel bedrijf te beginnen
Ik krijg vanuit de markt zeer goede reacties op zowel mijn visitekaartje als mijn briefpapier en dat vind ik heel wat waard! Als je een goede opdracht hebt, dan heb je deze kosten er ook zo weer uit!
Denk dat het heel persoonlijk is waarvoor je in eerste instantie kiest.
Veel succes gewenst in de wereld van freelancen
groetjes Petra
|
|