Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S. Jonker
Nou heeft een opdrachtgever van mij geweigerd om BTW te betalen omdat volgens hun boekhouder het niet mogelijk is voor hun om die BTW af te trekken bij de Belastingdienst!
|
Sinds wanneer is dit een reden om géén belasting te betalen? Geen enkele particulier kan toch de BTW aftrekken, op niks? Maar mooi dat je die wel moet betalen. Daar is 'ie nou net voor.
Het is iets anders als je
van te voren overeenkomt dat je geen BTW in rekening zult brengen, bijvoorbeeld omdat je opdrachtgever vrijgesteld is. Zelf heb ik dat met een school gehad. Denk daar goed over na, want over alles wat met de verdiensten uit die opdracht te maken heeft, mag je dan zelf geen voorbelasting verrekenen! Best vervelend, al was het maar omdat je je boekhouding moet gaan "opsplitsen".
Bij mij ging het alleen maar om kilometers, maar die moet je dan dus wel apart gaan bijhouden en daar later weer een berekening over gaan maken. Maar stel nou dat je een aantal investeringen moet doen, specifiek voor die opdracht? Die worden dan gelijk 19% duurder.
Achteraf gezien was het voor mij een stuk handiger geweest om hetzelfde tarief zònder BTW om te rekenen naar een tarief inclusief BTW; de klant is dan immers hetzelfde kwijt en ik had met veel minder boekhoudkundige ellende gezeten. Als ik al mijn leergeld in mijn portemonnaie had gehad, had ik al bijna met pensioen gekund.
Groetjes, Renée