|
22 juni 2009, 12:33
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Dag Jesse,
Ik zie dat je nog niet zolang zzp-er bent. Ik veronderstel dus dat je, gelukkig, nog vrijwel niks uit de video herkent.
Maar echt, dit soort conversaties, en erger, hebben de meeste zzp-ers wel eens met hun klanten gehad. Vooral degenen met een "creatief" beroep. Het is echt niet gechargeerd, alleen in een andere context gezet om te laten zien hoe absurd dit soms is.
De video kwam toevallig langs op een lijst van peers in de VS waar ik opzit, ik heb hem vrijwel direct (binnen een half uur nadat het bericht daar stond) hier overgezet. Op die lijst beaamde overigens bijna iedereen uit de grond van zijn of haar hart dat ze vrijwel alle situaties in de video wel eens hadden meegemaakt en erger (gemiddelde leeftijd op die lijst is rond de 45-50). We waren het er wel allemaal over eens dat de "schuld" van beide kanten kwam (poor artist mentality). Dat je dit soort situaties dus niet kunt voorkomen maar dat het er vooral om gaat hoe je er mee omgaat en dat je ervan doordrongen moest zijn dat je niet alleen bezig bent om mooie dingen te maken, maar ook dat je een business te runnen hebt. En daar hoort op een zakelijke manier omgaan met vervelende situaties bij.
Dus ja, ik had toevallig vorige week een dergelijk debacle, en nee, dat ik deze video hier neergezet heb heeft daar niet zo veel mee te maken.
|
22 juni 2009, 14:25
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Herkenning alom
In het 'verre' verleden was ik jarenlang werkzaam op een afdeling klantenservice. Daarnaast heb ik jarenlang ervaring als communicatiespecialist in loondienst en twee jaar als freelancer. Ik weet intussen niet beter dan dat klanten altijd het onderste uit de kan willen halen. Eerlijk gezegd wil ik dat trouwens vaak ook.
Ik merk dat het gebruik van vaktermen en/of veronderstellen dat de klant je begrijpt of inzicht heeft in je werkwijze etc soms tot een misverstand leidt.
Ik probeer daar zoveel mogelijk rekening mee te houden en daarop in te spelen. Soms ga ik op de stoel van de klant zitten voor een beter begrip. Daarmee probeer ik misverstanden voor te zijn, wat uiteraard niet altijd lukt!
Begrijp mij goed. Ik doel hiermee niet direct op jouw situatie, waarvan ik de details absoluut niet ken!
|
22 juni 2009, 14:34
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Dag Jesse,
Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen aan het praten zijn.
Het gaat dus niet over mijn specifieke situatie, maar iets wat velen met mij herkennen.
|
23 juni 2009, 15:37
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 2 december 2008
Berichten: 14
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Oei, oei, Ik heb hier toch erg regelmatig me te maken....
Regelmatig dat ik ergens voor een blad foto's moet maken en dan wordt er gevraagd of ik de foto's maar even naar de net geportretteerde meneer of mevrouw wil sturen...
Ik vindt het tot nu toe moeilijk om te reageren, maar heb echt geen zin om de foto's overal zomaar terug te zien!
Ik ben nu op dit forum hierover aan het zoeken of maak zo een topic hierover.
Ik was laatst bij een groente teler die dus ook de foto's graag zelf wilde ontvangen. Eigenlijk had ik meteen moeten zeggen; ok, en ik had graag 3 kistjes paprika's. Maar daar kom ik niet op, ha, ha.
Filmpje is dus ERUG herkenbaar!!!
|
25 juni 2009, 13:17
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvdGriend
Te gek!
Van de week even geproefd aan life hacking. Een van de mechanismen die klant-leverancier relatie compleet kan veranderen, is: laat de klant bepalen wat hij/zij jouw dienst waard vindt.
In een zaal vol ondernemers werd gevraagd hoeveel ondernemers verwachten voor hun 'waar' meer te ontvangen als zij de waardebepaling (en betaling) overlaten aan hun klant..... ongeveer 30% van de ondernemers.
Ik overweeg dit mechanisme toe te passen op mijn opdrachtgevers... Discussie over de prijs is dan einde oefening.
Al ervaringen??!!
|
Ik ben benieuwd naar je experiment, als je het doorvoert, maar het lijkt me echt niet voordelig uitdraaien voor de dienstverlener/ondernemer/freelancer. Vaak hebben klanten absoluut geen besef van hoeveel tijd er in bepaalde dingen kruipt hoeveel dat werkelijk waard is (vertaald naar een uurtarief). Ik weet 100% mocht ik mijn klanten laten beslissen, ik zou een jaar droog brood kunnen eten en in de schulden belanden, want ik zou vér onder de gangbare prijs vergoed worden. En dat heeft dan niets te maken met de kwaliteit die ik lever, maar klanten denken vaak dat ik alles in 10 minuutjes en 2 muisklikken kan klaarspelen, terwijl het in realiteit eerder 3 uur is én ze denken dat werken voor een tarief van €20 incl. BTW dik betaald is...
Op zich kunnen zij het niet helpen, denk ik altijd maar, als ze mijn vakgebied zouden kennen, moesten ze mij niet inhuren natuurlijk.
|
25 juni 2009, 17:14
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Heren, ik heb bovenstaande reacties (over lifehacking en waardering achteraf) even hieruit gelicht en in een nieuw onderwerp gebracht:
http://www.lancelots.nl/forum/showth...3932#post23932
|
28 juni 2009, 10:56
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Constance
Regelmatig dat ik ergens voor een blad foto's moet maken en dan wordt er gevraagd of ik de foto's maar even naar de net geportretteerde meneer of mevrouw wil sturen...
Ik vindt het tot nu toe moeilijk om te reageren, maar heb echt geen zin om de foto's overal zomaar terug te zien!
Ik ben nu op dit forum hierover aan het zoeken of maak zo een topic hierover.
Ik was laatst bij een groente teler die dus ook de foto's graag zelf wilde ontvangen. Eigenlijk had ik meteen moeten zeggen; ok, en ik had graag 3 kistjes paprika's. Maar daar kom ik niet op, ha, ha.
|
Maak jij dan van tevoren geen afspraken over het gebruik van de foto's? Je kunt in je overeenkomst toch gewoon de meerprijs van dergelijke acties opnemen en gelijk eventuele restricties aan het gebruik regelen?
Je kunt in ieder geval de mogelijkheden bij de opdrachtbespreking aangeven en als een klant er dan géén gebruik van wil maken, kun je er later ook geen discussies over krijgen. Of ze moeten bijbetalen, natuurlijk.
Groeten, Renée
|
7 juli 2009, 22:30
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 95
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Ik heb dit soort dingen gelukkig nog niet meegemaakt, maar vond het een hilarisch 'pauze' momentje!
Nu weer lekker aan het werk.
|
|