De eerste vraag blijft, wat mij betreft, altijd :
WAAROM wil je uberhaupt zelf de boekhouding voeren ??
De meest *voor de hand liggende* reden is dat je inzicht in je eigen fiancien wenst.
Dat is een goede reden en DAN kun je inderdaad gaan afwegen wat voor jou het beste of makkelijkste of goedkoopste concept is.
Kijk echter ook even naar punt 4 en het voorbeeld hieronder, omdat het na invoer en import natuurlijk ook mogelijk is per "kerende post" een paar gewenste overzichten te retourneren.
Eén van de meest *gebruikte* argumenten is echter : Kostenbesparing op de boekhouder.
In dat geval een aantal waarschuwingen en een tip :
1) Het pakket (online of aanschaf) kost ook geld... neem dat wel mee in je beoordelingen
2) Ben je bereid om zelf tijd te steken in je boekhouding e/o heb je die tijd ?
3) De boekhouder zal een bepaalde mate van controle moeten toepassen op het door jou geboekte... Mijn ervaring is dat veel ondernemers zelf GEEN kei zijn in boekhoudingen (sorry
). Dus nadat je zelf een weekend lang bloed, zweet en tranen hebt verspild aan je boekhouding, staat de teller van de boekhouder toch nog niet stil... een beetje tijd moet hier toch nog aan besteed worden. En als je boekhouding er "slecht" uitziet, zou het zomaar kunnen dat de boekhouder per saldo (bijna) net zoveel tijd kwijt is dan als hij het zelf gedaan zou hebben.
4) Vraag je boekhouder, als je zelf weinig inzicht wenst (omdat je dat op een andere manier toch wel hebt), of hij (m/v) niet een soort invoermodule heeft voor zijn eigen boekhoudpakket.
Voorbeeld : Ons pakket van Unit4, biedt de mogelijkheid een heel kleine invoermodule aan de cliënt ter beschikking te stellen voor € 75 per JAAR.
Hiermee kan de klant facturen, bonnetjes, kas, bank zelf inkloppen en een soort boekingsverslagje maken. Het exportbestandje kan vervolgens per mail naar ons toe, waarna wij het inlezen in ons normale boekhoudpakket en wij er normaal mee aan de slag kunnen, alsof wij het zelf hebben geboekt.