Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #3  
Oud 28 oktober 2008, 11:29
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Betalingstermijn en betaling

Ik begrijp dat je een betalingstermijn van 14 dagen hanteert. Dat is wel een tamelijk korte termijn (zo ongeveer de kortste die gebruikelijk is).
Een klant mag die betalingstermijn overschrijden. het is gebruikelijk om twee maal te herinneren en aan te manen. De eerste keer na - in jouw geval - 2 weken, dus als de eerste termijn verstreken is, en daarna nogmaals na 2 weken met het verzoek binnen 8 dagen te betalen. Dat geeft de klant ruimschoots de tijd om te betalen. Pas daarna ga je dreigen met stopzetting van de dienstverlening, dus als de klant 2 of 3 herinneringen heeft gehad.

Voor zo'n werkwijze zijn de volgende argumenten:
- klanten hebben een eigen betaalprocedure (soms is er goedkeuring benodigd, bedrijven hanteren zelf ook een termijn)
- klanten kunnen last hebben van tijdelijke betaalproblemen, als je ze flexibiliteit en ruimte biedt, zijn ze erg blij met jou als dienstverlener
- klanten zijn mensen, net als jij

Het is dus geven en nemen. Meestal spreek je betaaltermijnen af bij aanvang van de samenwerking. De meest ideale termijn is een combi van jouw wensen en die van de klant (dan kan de samenwerking het langst duren).
En dat laatste betekent weer dat je eigen betaaltermijn meer iets is voor jouw eigen opvolging van (wan)betalers dan een regel voor de klant.

Het alternatief is de harde weg: stoppen met dienstverlenen. Dat kan einde relatie betekenen, wegvallen van de omzet en energie steken in nieuwe omzet. Ik vind dat geen efficiente werkwijze, maar klanten die langdurig niet of te laat betalen kunnen je inderdaad aardig onder druk zetten. Als je kiest voor de harde benadering moet je (ultiem) ook bereid zijn de klant vaarwel te zeggen.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
betalingsgedrag

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Betalingstermijn? Wat is normaal? Verwijderd account Omgaan met opdrachtgevers 30 6 september 2010 21:21
Betalingstermijn factuur is 14 dagen, maar klant zegt: betalen kan pas vanaf 30 dagen Anoniem Omgaan met opdrachtgevers 32 23 oktober 2009 16:08
Opdrachtgever verlengt eenzijdig de betalingstermijn dubbelmanm Omgaan met opdrachtgevers 5 20 februari 2008 16:28
Betaling van een freelancer? LisaR Al die andere praktische dingen 7 3 december 2007 15:24
Betaling naar buitenland (EU) zonder BTW-nummer Jeroen5 Belasting 3 9 mei 2007 00:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:11.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon