Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Markt > Omgaan met opdrachtgevers

Mededelingen

Omgaan met opdrachtgevers Hoe kun je het gedrag van je opdrachtgever beïnvloeden? Hoe bepaal je je uurtarief? Wat te doen als de factuur niet betaald wordt? Hoe ga je om met problemen in een project?

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 27 maart 2009, 15:53
Musthave Musthave is offline
Lid
 
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
Question Besprekingen bij klant - vergoeding?

Hallo,

ik ben hier eigenlijk al een paar maand aan het meelezen, maar heb me nu pas geregistreerd, omdat ik eerder altijd gewoon steeds de antwoorden op mijn vragen gewoon kon aflezen doordat andere leden ze al gesteld hadden.
Maar deze heb ik dus niet teruggevonden.

Wat ik me dus afvraag is, vaak vragen klanten dat ik even langs kom voor een eerste kennismaken en bespreking van het project. Dit doe ik dan ook altijd, maar steeds gratis. Op zich vind ik het ok, want het is van mijn kant dan een investering in mijn zaak, want zo'n afspraak resulteert wel elke keer dat ik de job krijg, want anders misschien niet zo zou zijn.
Maar zo'n afspraken kosten mij een hoop tijd en benzine.
Het probleem stelt zich eigenlijk wanneer ik een relatief grote klant heb die bij elke proef dat ik aflever dat persoonlijk wenst te bespreken, dan moet ik me dus telkens verplaatsen (ben quasi een dag kwijt waarin ik veel werk had kunnen verzetten) en dat kost me geld (tijdens mijn verplaatsing kan ik nl. niet werken en dus ook geen geld verdienen + de benzine telkens). Ik vind die afspraken eigenlijk overbodig, maar begrijp het standpunt van de klant wel en wil me daarom best flexibel opstellen. Maar ik vind dat wel dat mijn tijd en kosten moeten vergoed worden. Ik dacht daarom om de tijd van de bespreking gewoon te factureren aan mijn uurprijs + een bijkomende verplaatsingskost. De reistijd die ik kwijtspeel is dan een gunst van mijn kant. Ik zou het wel een beetje verbloemen en bij de factureren dergelijke kosten als "account coördinatie" of dergelijke. Want als ik veel zo'n klanten heb, ben ik op de duur enkel aan het bespreken en schiet er nauwelijks tijd over om echt te werken en verdien ik ook amper geld.

Mijn vraag is dus, of jullie dit vinden kunnen en hoe jullie dit aanpakken zulke situaties?
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Incasso & trage klant adraanb Omgaan met opdrachtgevers 22 11 augustus 2008 17:46
Veel werk bij 1 klant youneedstyle Al die andere praktische dingen 6 5 maart 2008 14:14
probleempje met klant JuliaV Omgaan met opdrachtgevers 10 1 juli 2007 03:37


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:08.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon