Premies sv
Hallo
Ik ben mezelf aan het orienteren om een eigen eenmanszaak te starten. Een hele hoop dingen heb ik inmiddels (redelijk) op een rijtje staan.
Ik heb een fulltime (40+) baan die op dit moment zorgt voor mijn hoofdinkomsten. Ik wil van mijn passie fotojournalistiek iets meer doen, dan op dit moment aan de orde is. Heb al een groot deel van het huiswerk gedaan en er staan een aantal opdrachtgevers te popelen om met mij te gaan werken. Zij willen echter vanzelfsprekend niet met een particulier van doen hebben en is een zakelijke verhouding zeer noodzakelijk.
Het fotograferen is een bijverdienste en dat moet het voorlopig ook blijven. Ik heb (in elk geval niet op korte termijn) de ambitie om daar fulltime van te gaan leven. Het gemak van de zekerheid van een vaste baan vind ik erg prettig. Bovendien zijn de werkzaamheden van de eenmanszaak goed te combineren met mijn fulltime baan.
Nu hoor ik verschillende verhalen over de SV-premies. De een zegt dat mijn huidige baan met die 40 uur alles voldoende afdekt. Immers zorgt die baan voor mijn levensonderhoud en dat is dus het allerbelangrijkste. Mocht ik om wat voor reden geen inkomsten kunnen krijgen (bv door ziekte) uit mijn eigen bedrijfje is dat dus geen ramp. Een ander zegt dat ik ten alle tijde die premies moet afdragen.
Misschien haal ik iets door elkaar, maar kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Alvast erg bedankt.
|