Citaat:
En zo lang je de opdracht niet kent heeft het roepen van een uurtarief dus niet zo heel veel waarde.
|
Dat is juist mijn punt: dat heeft wél waarde. Wat me opvalt is dat de meeste freelancers heel "volgend" zijn in het bepalen van hun uurtarief. Ze volgen de markt, ze volgen hun collega's, ze volgen de opdrachtgever, ze volgen de opdracht. Uiteraard is al te rigide zijn niet per definitie handig of lucratief maar ik denk dat veel mensen hun waarde grotendeels van buitenaf laten bepalen, terwijl je ook zèlf proactief je waarde kunt bepalen. Als je nooit een opdracht krijgt moet je daar natuurlijk eens goed over gaan nadenken ;-) en je moet wel waarmaken wat je communiceert, maar dat moet je hoe dan ook.
De onderhandelingen die volgen in het verkrijgen van een opdracht (duur/tijdsdruk/hoeveelheid uren/risico etc.) staan in mijn optiek los van wat ik maar zal noemen "het proactieve tarief" en de grondhouding die hier uit spreekt.
Je kan ook een stuk branding en strategie toepassen op je tarief dat aan dezelfde wetmatigheden voldoet als bij producten. Een Nike schoen komt bij wijze van spreken uit dezelfde fabriek als een Victory schoen (te koop bij Scapino, kost 1/4e van een Nike schoen) alleen er hangt een merk aan en die psychologie levert flink geld op. Uiteraard moet je dan wel in branding investeren en die principes begrijpen maar "
personal branding" is toch al wel redelijk gemeengoed geloof ik ;-)
Bovendien wil niet iederéén voor een dubbeltje op de eerste rang zitten; ook een misvatting die veel (beginnende) freelancers hebben, waardoor ze bij voorbaat al een (te?) inschikkelijke houding hebben. Uiteraard kan je denken in termen van "redelijk" en "prijs/kwaliteit-verhouding", maar er is veel meer mogelijk dan waar de meeste mensen van uit gaan...