Beste Mary,
als beginnend ondernemer die zich onlangs verdiept heeft in deze materie, wil ik graag mijn reactie geven. Allereerst wil ik wil ik de deelnemers complimenteren op hun inzichtelijke en volwassen reacties. Al functioneer ik niet als freelancer, maar als zelfstandig ondernemer, herken ik de dilemma's die in mijn ogen voor een deel een innerlijke dilemma's reflecteren. Het gaat immers misschien niet alleen om op de juiste afstemming van de factuur zodat je een langdurige samenwerking met de klant kan bevorderen, het gaat evenzeer om inzicht in je eigen werkwijze en competentie. Je werkwijze spreekt van een enorme devotie en ik denk dat je jezelf daarin niet helemaal op waarde schat. Natuurlijk heb ik niet het resultaat gezien en ben ik niet bekend met je uurtarief. Deze zaken zijn eveneens van relevantie omdat naar mijn mening de kwaliteit van het resultaat in proportie dient te staan met het te hanteren uurtarief.
Een mogelijkheid is om onderscheid maken tussen het schrijven en het verkennen, daaraan mooie woorden koppelen en vervolgens twee tariefgroepen hanteren die jij verantwoord bevind. Op deze wijze hoef je niet met kortingen te werken.
Ik zou persoonlijk niet een lagere facturering sturen dan je in de toekomst van plan bent te hanteren, met als doel een vaste klant te werven, als dat je overweging is. Consistentie en tranparantie zijn wellicht belangrijker zodat de klant weet waar hij aan toe is, en jij op langere termijn een goede mond op mondreclame zal bevorderen.