Boekhouding op de mac
Even wat gegevens.
Heb een loondienst baan (die ik niet opgeef) en wil binnenkort gaan beginnen met een kleine webwinkel er bij. Gezien de marges kom ik in de KOR regeling terecht. Als voorbereiding op heb ik al en database gemaakt als ook de factuur.
Nu heb ik 2 vragen waar ik niet echt goed uit kom en jullie advies voor zover mogelijk wil vragen.
Vraag 1.
Nu ben ik MacUser en dat geeft gelijk de beperking in het aanbod van boekhoudpakketten. Ze zijn er wel, echter gezien mijn 'winst' wil ik dat liever nu nog niet uitgeven. Ik concentreer mij dan ook maar voorlopig op een spreadsheet manier van boekhouden. Via fora en het net heb ik al diverse spreadsheet boekhoud bestanden gedownload
Probleem is dat het allemaal gemaakt is in excel wat comptabiliteit problemen geeft met numbers (Mac variant van excel). De voor de hand liggende oplossing is e-boekhouden, echter gezien de prijzen tov. mijn 'winst' is dit voor het moment een te kostbare oplossing. Hoe ga ik dit oplossen.
Vraag 2.
De bedoeling is dat ik zelf mijn gegevens zal inboeken bv excel/Numbers dit opstuur naar de boekhouder (die ik nog niet heb) dat die dan daarmee de aangifte zal doen. Ik wil graag voorkomen dat de boekhouder alles overnieuw moet gaan inkloppen in zijn programma dat betekent voor mij flinke kosten tov. de 'winst'. Ook hier hoe dit op te lossen. Ik heb wat boekhouding ervaring dus helemaal nerd ben ik niet.
Oh ja, uit principe overwegingen komt er GEEN app om die windhoos troep op mjjn Mac te zetten en zo als nog het probleem te tackelen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
|