Adviesdiensten buiten EU
Hallo allemaal,
Ik werk als freelance adviseur in de non-profit sector en heb nu een mogelijke klus voor een opdrachtgever van buiten de EU, die wordt uitgevoerd in een derde land (ook buiten de EU) Ik heb net het programmaatje "Hulpmiddel bij diensten in en uit het buitenland" van de BD doorlopen om te kijken hoe dat met BTW zit, maar kom er toch niet helemaal uit.
Ten eerste, de opdrachtgever is gevestigd in de VS als "charity", dus geen ondernemer of bedrijf en ze zijn "tax-exempt". Ik kan er niet echt achterkomen of ze een BTW identificatie nummer hebben (maar dat lijkt me niet, ten eerste omdat ze geen bedrijf zijn, ten tweede omdat BTW in de VS "sales tax" heet en anders werkt dan in Nederland. Tegelijkertijd is de opdrachtgever ook geen particulier. Particulier of ondernemer/bedrijf lijken de enige keuzes te zijn in het programma, maar geen van tweeen zijn van toepassing. Hoe kan ik mijn opdrachtgever het beste aanmerken?
Ten tweede, vraag ik me af wat er onder "diensten door adviseurs, ingenieurs, advocaten of accountants en soortelijke diensten" valt en hoe dat bepaalt wordt. D.m.v. een aanvraag, of moet je dat zelf inschatten, ik kan nergens informatie vinden hierover.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
|