Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #1  
Oud 6 maart 2012, 21:35
ErikR ErikR is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 1 januari 2012
Berichten: 3
Standaard Kosten voor gecombineerde zakelijk/prive-reis

Ik ga binnenkort naar een zakelijke conferentie. De kosten daarvan (vliegtuig, hotel, conferentieticket, etc) zijn dan op te voeren als zakelijke kosten, als ik het goed begrepen heb. Maar, ik zit nog met wat andere vragen, en ik kan bij de belastingdienst nergens heldere antwoorden vinden.

Ik overweeg namelijk om een deel privé aan mijn reis te koppelen. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik extra hotelkosten niet als zakelijke kosten mag opvoeren. Maar, het vliegticket is even duur, of ik nou alleen voor de conferentie blijf, of ook voor een paar dagen privé.

Mag ik dan de volledige kosten van het vliegticket zien als zakelijke kosten? Aan de ene kant zou ik denken dat er nu een duidelijk privé-voordeel in zit, wat betekent dat ik niet alles op mag voeren als kosten. Maar aan de andere kant: het privé-voordeel brengt geen enkele extra kosten met zich mee. Als ik niet het privé-voordeel zou gebruiken, zou ik precies even veel zakelijke kosten hebben.

Nog twee kleinere vragen:
- Neem ik terecht aan dat ik eventuele BTW in het buitenland (in dit geval Zwitserland, dus geen EU) vrijwel zeker niet terug kan krijgen, en daarom de kosten reken inclusief eventuele BTW in het reisland?
- Hoe werkt het met dinerkosten e.d.? Ik had begrepen dat ik deze voor een zakelijke reis ook als kosten mag rekenen, en opgevangen dat ik een forfaitair bedrag hiervoor mag gebruiken. Maar ik kan daar vrijwel niets concreets over vinden. Of moet ik gewoon de daadwerkelijke kosten (binnen het redelijke) gebruiken?

Bij voorbaat dank voor de inzichten.
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
reiskosten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Inkomstenbelasting Welke kosten van de omzet af om tot de winst voor IB te komen? ErikN Belasting 2 22 februari 2011 09:57
Kosten op winst- en verliesrekening marije.c Administratie 4 13 december 2010 16:51
(klopt dit) kosten freelancer & verzekeringen + overige kosten i-1 Freelancepraktijk starten 4 19 oktober 2008 17:05
Wanbetaling Extra Kosten add Omgaan met opdrachtgevers 5 22 april 2007 21:14


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon