Deelneming in onderneming klant
Collega's,
Zit met het volgende.
Ik ben de afgelopen vier jaar goed bezig met mijn eenmanszaak. Vanuit de eenmanszaak detacheer ik mezelf op uurtje factuurtje basis aan diverse klanten.
Op het moment zit ik bij een klant in Rotterdam. Gaat hartstikke lekker. Ben daar momenteel fulltime ingezet, 40u per week. Het betreft een onderneming die net een jaar bestaat en bezig is grote stappen te zetten in het lanceren van een nieuw product.
Nu heeft de directie mij gevraagd of ik een belang in de onderneming wil nemen (lees: kopen) van 2,5%. Deze aandelen (geen opties, echte aandelen, geen prioriteitsaandelen) zijn beschikbaar, zijn naar mijn verwachting een goede investring, gegeven de groeiverwachtingen.
Echter wat betekent dit fiscaal? Ontstaat er geen bepaalde gezachtsverhouding waardoor ik in een soort verkapt dienstverband terecht komt en er van een klant - leverancier relatie geen sprake meer is?
Ik kan de aandelen persoonlijk maar mogelijk ook zakelijk aanschaffen (daarmee zou het belang op de balans komen). Liever doe ik dit echter als privepersoon. Echter een probleem voor mijn VAR WUO?
Wie kan hier iets over roepen?
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Matthe van Daalen