Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Prev Vorig bericht   Volgende bericht Next
  #3  
Oud 28 april 2014, 23:57
CharlottesLaw CharlottesLaw is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 april 2014
Berichten: 2
Standaard

Of je nu alleen een 'schadeclaim' stuurt of een schikking voorstelt, dat maakt voor de administratie weinig uit. Een 'schadeclaim' sturen, is in feite een schikkingsvoorstel, tot het moment dat het van een claim gaat naar een dagvaarding.

Ik stuur persoonlijk altijd wel een document met een factuurnummer, omdat ik dit makkelijker vind voor mijn administratie. Het heeft dus een factuurnummer/betalingskenmerk en simpelweg 0% btw. In plaats van factuur noem ik het schadevergoeding.

Je mag eventueel incassokosten rekenen. Zakelijk zijn deze ook vastgelegd, met een minimum van €40,- en vervolgens steeds een percentage over het bedrag. Tenzij er natuurlijk sprake was van een overeenkomst, waarbij andere voorwaarden zijn overeengekomen. Zakelijk mag je namelijk afwijken van deze wettelijke regeling.
Zorg je zelf voor het innen, gaan ook deze incassokosten zonder BTW.
Wanneer de incasso wordt uitbesteed, mag deze derde weer wel BTW rekenen. Het idee hierachter, is dat als je zelf int, de incassokosten ook een vorm van schadevergoeding is, terwijl als de derde dit doet, het een dienst is (belast met btw).
Met citaat reageren
 

Favorieten/bladwijzers

Labels
auteursrechtschending


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe postzegels in je administratie inboeken? Sarah Cimmermans Administratie 3 17 maart 2012 21:46
Keuzes maken, hoe doe je dat? Mental Coach Amsterdam Omgaan met opdrachtgevers 2 26 augustus 2010 20:26
Verkoopcommissie - Hoe boeken en aangeven? Marcelot Administratie 0 3 januari 2010 11:30
Training zonder BTW alfred Belasting 18 12 augustus 2009 23:40
Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen? falco Administratie 9 23 april 2008 15:21


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 07:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon