Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Belasting

Mededelingen

Belasting Inkomstenbelasting (winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheden), omzetbelasting (btw), vennootschapsbelasting.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 maart 2008, 20:11
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Standaard Re: Hoe en wat met FOR

Volgens mij lopen er toch een paar dingen door elkaar hier.

Je FOR maakt deel uit van je Eigen Vermogen (EV). De reden dat de stand van de FOR niet hoger mag zijn dan je EV totaal is dat je anders met negatief kapitaal gaat werken en hieruit kun je geen FOR-dotatie doen (zou ook raar zijn om te reserveren van iets dat je niet hebt). In veel gevallen heb je in het EV 2 balansposten: FOR en kapitaal.

"Geld uit je FOR halen" om van te leven? Houd er rekening mee dat het bedrag dat je aan FOR hebt opgebouwd een zuiver boekhoudkundig bedrag is. In heel veel gevallen zijn hier geen liquide middelen van voorhanden.
Geld om van te leven onttrek je aan je liquide middelen (waar desnoods een lening tegenover staat), niet aan je FOR.
Zodra je geld uit de FOR laat vrijvallen (of onttrekt) zal de stand van de FOR met hetzelfde bedrag afnemen. Je kunt dus niet geld onttrekken en tegelijkertijd niet dit bedrag uit de FOR laten vrijvallen. Let wel: op het moment dat je dit doet is dit bedrag ook belast (het was immers belastingvrij opzij gezet).

Koop je van je FOR een lijfrente dan neemt de FOR af met het bedrag dat je in de lijfrentepolis stopt. Voordeel van FOR in eigen beheer is dat je het geld (liquide middelen) tijdelijk voor andere doeleinden (investeringen) kunt gebruiken. Koop je er een lijfrentepolis van dan staat je geld vast. Vaak wordt dit pas gedaan wanneer de onderneming wordt gestaakt zodat niet in 1 keer fiscaal hoeft te worden afgerekend over de oudedagsvoorziening.
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2008, 20:16
Ys3 Ys3 is offline
Seniorlid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Volgens mij lopen er toch een paar dingen door elkaar hier.

Je FOR maakt deel uit van je Eigen Vermogen (EV). De reden dat de stand van de FOR niet hoger mag zijn dan je EV totaal is dat je anders met negatief kapitaal gaat werken en hieruit kun je geen FOR-dotatie doen (zou ook raar zijn om te reserveren van iets dat je niet hebt). In veel gevallen heb je in het EV 2 balansposten: FOR en kapitaal.
Oke, nu ik weet dat je FOR onderdeel uitmaakt van je EV wordt de voorwaarde al een stuk logischer....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marjan Bekijk bericht
Koop je van je FOR een lijfrente dan neemt de FOR af met het bedrag dat je in de lijfrentepolis stopt. Voordeel van FOR in eigen beheer is dat je het geld (liquide middelen) tijdelijk voor andere doeleinden (investeringen) kunt gebruiken. Koop je er een lijfrentepolis van dan staat je geld vast. Vaak wordt dit pas gedaan wanneer de onderneming wordt gestaakt zodat niet in 1 keer fiscaal hoeft te worden afgerekend over de oudedagsvoorziening.
Ok, duidelijk! Dankjewel. Ik heb me rot gegoogled, maar kon dit dus nergens vinden....
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2008, 20:17
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse

Ok... wellicht dat ik het niet goed verwoordde, maar het gedeelte van FOR bedrag opzij zetten op een spaarrekening en niet meer aankomen om later de FOR + Rente om te zetten in lijfrente of koopsom, dat klopt toch.

Zolang je het geld niet investeert en dus apart zet, kan er niets fout gaan.

Dennis
====================
Met citaat reageren
Oud 17 maart 2008, 22:00
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Klopt, houdt er echter wel rekening mee dat rente op zakelijke tegoeden tegen het progressieve IB tarief belast wordt. De rente op (zakelijke) spaarrekeningen is over het algemeen al niet om over naar huis te schrijven en als je van de ontvangen rente jaarlijks 42% of 52% naar de fiscus mag brengen kun je je afvragen of het niet slimmer is om (als je het geld tussentijds toch niet wilt gebruiken voor andere doeleinden) de reservering meteen om te zetten in een (particuliere) lijfrente die tot je pensioen fiscaalvrij kan oprenten.
Met citaat reageren
Oud 13 april 2008, 14:20
Matthe's schermafbeelding
Matthe Matthe is offline
Lid

Hoe moet je de FOR in de boekhouding opnemen?
Het is een onderdeel van het eigen vermogen, ok.

Daar kan ik bij de jaarafsluiting een (balans)boeking van maken als
prive
AAN FOR

Het zal echter ook van mijn boekhoudkundige resultaat af moeten.
Dus ik zal iets met kosten moeten doen.
Stel ik spaar 10000 in een jaar en wil dat als FOR op de balans zetten.

Boek ik dan iets bij de jaarafsluiting iets van:

FORkosten 10000
Aan FOR 10000

????
Oud 13 april 2008, 15:21
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Je boekt inderdaad enerzijds de FOR-dotatie op een V&W rekening (bijvoorbeeld dotatie FOR) en anderzijds uiteraard de reservering op de balanspost FOR (onderdeel eigen vermogen). Dit kun je via een memoriaal boeking doen aan het eind van het jaar.
Prive heeft hier feitelijk niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 13 april 2008, 16:59
DennisWillemse's schermafbeelding
DennisWillemse DennisWillemse is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar DennisWillemse

Ik weet dat ik dit topic heb gestart en weet nu precies wat ik wil weten over FOR.
Voor de andere aspecten heb ik een boekhouder. Hij weet hoe en wat.

Groetjes,
Dennis
====================
Met citaat reageren
Oud 13 april 2008, 22:12
alfred alfred is offline
Verbannen

Stuur een bericht via MSN naar alfred

Nog wel een technische correctie de FOR loopt niet via de V&W het is een correctie op je kapitaalstand waardoor je deze post gesplitst toont
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
fiscale oudedagsreserve (for)

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten