|

19 juni 2009, 15:09
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Te gek!
Van de week even geproefd aan life hacking. Een van de mechanismen die klant-leverancier relatie compleet kan veranderen, is: laat de klant bepalen wat hij/zij jouw dienst waard vindt.
In een zaal vol ondernemers werd gevraagd hoeveel ondernemers verwachten voor hun 'waar' meer te ontvangen als zij de waardebepaling (en betaling) overlaten aan hun klant..... ongeveer 30% van de ondernemers.
Ik overweeg dit mechanisme toe te passen op mijn opdrachtgevers... Discussie over de prijs is dan einde oefening.
Al ervaringen??!!
|

21 juni 2009, 11:25
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 27 september 2007
Berichten: 2.373
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Geestig ...
Je wil ook niet weten hoeveel aanvragen ik krijg met low budget met de melding "bij goede resultaten komt een vervolgklus met een hoog budget "
Nou 9van de 10 keer de eerste klus een noGO, en als ie al doorgaat ... hoor je later nooit meer iets van die leuke vervolgklus ( grumbl )
|

21 juni 2009, 11:48
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Ja, dat lokkertje... alsof ik zit te wachten op een klant die me niet één keer, maar vele malen opnieuw probeert uit te melken. Voor hem tien anderen die wél een normale zakelijke relatie willen opbouwen. Het is hoe dan ook altijd een zakelijke overeenkomst, waarbij het heel raar is dat een klant denkt me een gunst te doen door me eerst proberen uit te melken met het vooruitzicht op meer.
Nooit intrappen dus, zo'n argument. Als een klant vaker met me wil werken dan merk ik dat vanzelf, ik ga er in ieder geval niet vanuit als ik een eerste opdracht aanneem: ik zorg ervoor dat ik die gewoon volgens mijn standaarden en gevoel voor kwaliteit doe, die zijn niet alleen hoog maar ik betracht altijd de hoogst mogelijke integriteit, en daar ben je tevreden over of niet.
Overigens: met mijn vaste klanten ging het of vanzelf of we hebben van te voren een bindende afspraak gemaakt over een langdurige relatie. Vrijwel geen van de klanten die ik ooit zo'n lege belofte heb horen doen, komt terug (want dat is ook het doel niet van zo'n lokkertje..).
En nog iets: ook zakelijke relaties komen van twee kanten: er zijn klanten waar ik het heel leuk vind om één keer voor te werken maar die ik, om wat voor reden dan ook, niet nog eens op mijn lijstje wil hebben staan.
|

21 juni 2009, 15:05
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Bekijk het ook vanuit de stoel van de klant. Hier wordt het heel erg gechargeerd.
Doen wij daar zelf ook, als klant ipv ondernemer, niet aan mee? Het is een kwestie van onderhandelen. Het spel speel je mee of laat je voor wat het is.
Ik schaam me altijd als ik moet onderhandelen maar ik ken mensen die toch hun doel bereiken.
|

21 juni 2009, 15:41
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Dag Jesse,
In mijn optiek is er een (groot) verschil tussen onderhandelen, wat ik vrij normaal vind -zeker voor de grotere projecten-, en wat hier in deze video getoond wordt.
Ik speel dit specifieke spel, dus klanten die echt over de schreef gaan, dan ook niet mee.
|

22 juni 2009, 10:33
|
Verbannen
|
|
Geregistreerd: 4 februari 2008
Berichten: 428
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Mieke,
Ik las net je andere topic over je problemen met je klant. Nu begrijp ik beter waar dit onderwerp vandaan komt. Goed dat je het zo hebt opgelost en dat je het hier post want daar kunnen anderen van leren.
Het blijft toch lastig om goed te communiceren  , want je kan uiteraard niet alles dichttimmeren in een contract. Zaken doen moet bij mij betreft ook gebaseerd zijn op vertrouwen en onderlinge bereidheid om problemen (als die zich voordoen) samen op te lossen.
|

22 juni 2009, 11:33
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Dag Jesse,
Ik zie dat je nog niet zolang zzp-er bent. Ik veronderstel dus dat je, gelukkig, nog vrijwel niks uit de video herkent.
Maar echt, dit soort conversaties, en erger, hebben de meeste zzp-ers wel eens met hun klanten gehad. Vooral degenen met een "creatief" beroep. Het is echt niet gechargeerd, alleen in een andere context gezet om te laten zien hoe absurd dit soms is.
De video kwam toevallig langs op een lijst van peers in de VS waar ik opzit, ik heb hem vrijwel direct (binnen een half uur nadat het bericht daar stond) hier overgezet. Op die lijst beaamde overigens bijna iedereen uit de grond van zijn of haar hart dat ze vrijwel alle situaties in de video wel eens hadden meegemaakt en erger (gemiddelde leeftijd op die lijst is rond de 45-50). We waren het er wel allemaal over eens dat de "schuld" van beide kanten kwam (poor artist mentality). Dat je dit soort situaties dus niet kunt voorkomen maar dat het er vooral om gaat hoe je er mee omgaat en dat je ervan doordrongen moest zijn dat je niet alleen bezig bent om mooie dingen te maken, maar ook dat je een business te runnen hebt. En daar hoort op een zakelijke manier omgaan met vervelende situaties bij.
Dus ja, ik had toevallig vorige week een dergelijk debacle, en nee, dat ik deze video hier neergezet heb heeft daar niet zo veel mee te maken.
|

25 juni 2009, 12:17
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 27 maart 2009
Berichten: 26
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EvdGriend
Te gek!
Van de week even geproefd aan life hacking. Een van de mechanismen die klant-leverancier relatie compleet kan veranderen, is: laat de klant bepalen wat hij/zij jouw dienst waard vindt.
In een zaal vol ondernemers werd gevraagd hoeveel ondernemers verwachten voor hun 'waar' meer te ontvangen als zij de waardebepaling (en betaling) overlaten aan hun klant..... ongeveer 30% van de ondernemers.
Ik overweeg dit mechanisme toe te passen op mijn opdrachtgevers... Discussie over de prijs is dan einde oefening.
Al ervaringen??!!
|
Ik ben benieuwd naar je experiment, als je het doorvoert, maar het lijkt me echt niet voordelig uitdraaien voor de dienstverlener/ondernemer/freelancer. Vaak hebben klanten absoluut geen besef van hoeveel tijd er in bepaalde dingen kruipt hoeveel dat werkelijk waard is (vertaald naar een uurtarief). Ik weet 100% mocht ik mijn klanten laten beslissen, ik zou een jaar droog brood kunnen eten en in de schulden belanden, want ik zou vér onder de gangbare prijs vergoed worden. En dat heeft dan niets te maken met de kwaliteit die ik lever, maar klanten denken vaak dat ik alles in 10 minuutjes en 2 muisklikken kan klaarspelen, terwijl het in realiteit eerder 3 uur is én ze denken dat werken voor een tarief van €20 incl. BTW dik betaald is...
Op zich kunnen zij het niet helpen, denk ik altijd maar, als ze mijn vakgebied zouden kennen, moesten ze mij niet inhuren natuurlijk.
|

25 juni 2009, 16:14
|
 |
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
|
|
Re: Grappige video over klanten en de prijs
Heren, ik heb bovenstaande reacties (over lifehacking en waardering achteraf) even hieruit gelicht en in een nieuw onderwerp gebracht:
http://www.lancelots.nl/forum/showth...3932#post23932
|
|