Beste Nancy en anderen die dit na ons lezen,
Hoe is het afgelopen met deze opdracht? Het is een beetje een late reactie, maar voor de overige deelnemers die op dit bericht komen in de toekomst toch mijn visie op het geheel.
Om te beginnen bestaan er geen fusies. Het zijn altijd overnames!
Ik knipoog wel, maar dat is een feit.
Dit betekent voor de toekomst van jouw opdrachtgever het volgende:
als de overnemende partij iets ziet in het bedrijf dan vindt de overname binnenkort plaats en dan heb je mogelijk niks te vrezen, omdat volgens jouw signalen de kaspositie dan op orde komt.
Of de kopende partij laat je opdrachtgever failliet gaan en koopt onderdelen uit de failliete inboedel voor een lagere prijs.
En jij sluit achteraan in de rij van schuldeisers. Dan heb je en geen geld en zoals Rene aangeeft, 3 maanden voor Jan met de korte achternaam gewerkt en in onzekerheid gezeten.
Wat kun jij in deze doen?
Bereid je voor op het ergste, een failliessement dus.
Hoe doe je dat?
Door met de opdrachtgever om tafel te gaan zitten en de betalingstermijn drastisch te verlagen. Start met 7 dagen. Kom met onderhandelen uit op 14 en echt niet langer.
60 dagen is in deze totaal onacceptabel. In dit geval is 30 dagen al onacceptabel.
En per week bekijken of er is betaald. Heeft men niet betaald, kom je niet om te werken.
Heel vervelend om aan het begin van je zzp-carriere dit "te eisen" van een opdrachtgever, maar als je dit goed brengt, dan begrijpen ze dit zeker. Zo niet, dan is dat hun probleem.
Maak hun grootste probleem ook nog niet eens jouw probleem.
Ik heb dit met mijn tweede opdrachtgever gedaan. Ik was net drie maanden bezig als zzp-er. Mijn betaaltermijn had ik vanaf het begin op 7 dagen gesteld. Zij hadden een hele lage kasstroom en ben dus ook een aantal keer gedurende tijd van de opdracht niet bij hen geweest om verder met het werk te gaan. Uiteindelijk de opdracht afgemaakt, met vertraging door hun lage kasstroom, maar wel alles betaald gekregen.
Zorg goed voor jezelf, een ander doet het zeker niet!
Het is vele malen leuker om geen geld te verdienen al schaatsend op het ijs, dan je uit de naad te werken voor een opdrachtgever die niet betaalt!
Veel wijsheid gewenst,
Sebastiaan.