Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 1 december 2011, 22:47
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darius Bekijk bericht
Hoe zit het trouwens als je door omstandigheden een factuur na de 15e (dus te laat) opstuurt? Ik heb begrepen dat dit eigenlijk niet mag, maar welke opties heb je dan nog?
Tsja dan heb je pech gehad, dan krijg je je geld niet meer..

Nee, dat is onzin natuurlijk.. Je mag gewoon altijd een factuur sturen, ook als het voor de btw te laat is, sterker nog beter te laat als niet.
Deze regel is voor al een richtlijn, je moet je er wel aan houden maar als je een factuur te laat stuurt (wat altijd pas bij een controle blijkt) dan krijg je niet snel een boete ervoor. Alleen als je structureel te laat factureert kan het eventueel leiden tot een sanctie. Deze richtlijn is er vooral op gericht om te voorkomen dat je btw afdrachten uitstelt naar een volgend tijdvak. Bijvoorbeeld dat jij in februari werkzaamheden verricht maar pas 1 april factureert zodat je de btw pas eind juli (in de aangifte 2e kwartaal) hoeft af te dragen. Nu vrijwel alle ondernemers in de kwartaalaangiftecyclus zitten is deze regel een stuk minder belangrijk geworden (er zijn minder kansen om uit te stellen). maar toen veel ondernemers nog verplicht maandaangifte deden was die anti uitstel richtlijn wel heel nuttig omdat je elke maand kon proberen wat te schuiven met je omzet om zo later de btw af te dragen.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 1 december 2011, 22:54
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard

@Roel
Juist bij de kwartaalaangifte heeft het zin om later (net na afloop van het anagiftetijdvak) te factureren. Dan heb je immers drie maanden "winst". Voor de maandaangifte (ik ben nog zo'n ondernemer) maakt het weinig uit. De periode dat je rente kan trekken is minimaal en later factureren betekent in de regel ook pas later geld ontvangen. Wat mij betreft, zeker bij maandaangifte, niet de moeite.
__________________
maak eens een buiteling:
www.saltoadvies.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 1 december 2011, 23:36
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ach ja, das ook weer zo maar met een 1 maands euribor rentetarief van 1,2% word je van die rente ook niet rijk, maar ging me meer om het principe en de achtergrond van de richtlijn uit te leggen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Kan ik reiskosten opvoeren naar cliënten als ik deze Pro Deo help (geen factuur)? Grover Belasting 3 22 december 2010 13:14
BTW bij factuur naar buitenland CrammC Belasting 3 12 november 2010 19:55
Verkeerde factuur verstuurd Maurice65 Administratie 2 24 oktober 2010 14:29
factuur naar UK; wel of geen VAT/BTW? cleverway Belasting 7 17 december 2008 21:18
Factuur naar Engeland bartpronk Administratie 1 28 augustus 2008 13:01


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon