Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 11 oktober 2007, 16:50
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Urenadministratie

En het soort werk, kan ik die waarden zelf bedenken? of moet je je houden aan een aantal standaard waarden?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2007, 16:58
scribent's schermafbeelding
scribent scribent is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
Standaard Re: Urenadministratie

Zeker. Als de Belastingdienst maar ziet dat je serieus met je urenadministratie bezig bent. Als je het zo serieus doet als in het voorbeeld in het artikel, krijg je waarschijnlijk een dikke pluim van ze. Maar bedenk dat je de administratie ook voor jezelf maakt, niet alleen voor de BD. Die zal alleen steeksproefsgewijs een kijkje nemen. Ik denk trouwens dat een groot deel van de freelancers helemaal geen urenadminstratie bijhoudt en daar nooit problemen mee heeft gehad...
__________________
Erik Weijers
www.erikweijers.nl
www.radix-tekst.nl
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 oktober 2007, 20:38
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Urenadministratie

Heb eventjes lopen rekenen, en ben natuurlijk pas in oktober dit jaar begonnen, ik heb op de BTW aanvraag formulier ingevuld dat ik per week 40 uur minimaal werk.

dus dat zou betekenen dat ik van 1 oktober tot 31 december 520 uren kan schrijven.
Daarnaast werk ik ook veel zaterdags en zondags nog tussendoor, dus die uren kan ik ook bijschrijven, want als ik op 45 uren per week zit, dat is geen probleem toch?

Maar nu, met 520 uren kom ik er nog niet.

Maar nou bedacht ik:

Ik heb uren in de volgende dingen gestoken:

- kamertje boven omgetoverd tot kantoortje.
- behangen + behang uitzoeken
- Urenlang gespeurd naar de goedkoopste en beste meubels
- Urenlang in de boeken gezeten voor webdesign
- Urenlang bezig met het ontwikkelen van diverse systemen voor websites.
- Gesprekken gehad met de bank, en adviseurs.
- Klanten verzameld (25 tot nu toe)
- Kopieerapparaat uit urtrecht gehaald (woon in friesland)
- Studie boekhouden half meebezig al.
- Kantoor inrichten.

Wat denken jullie, kom ik hier een eind mee?
Ik ben een paar weken bezig geweest met mijn eigen webshop systeem, elke middag van 1 tot 5.

en dan alle andere zaken nog tussendoor....

Kom ik nog op die 1225?
Is dit geloofwaardig haalbaar?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 oktober 2007, 23:57
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Urenadministratie

1225 uur in 3 maanden is niet erg geloofwaardig, je zou dan gemiddeld zo'n 85 uur per week met je onderneming bezig moeten zijn.... Als je werkkamer geen zelfstandige werkruimte is, is het maar de vraag of de uren die je besteedt aan de inrichting meetellen voor het urencriterium. Overigens zijn we nog in afwachting van een uitspraak van de Hoge Raad hierover. Als je geen controle krijgt of pas na een paar jaar (wanneer je inmiddels een aardige winst hebt gerealiseerd en dus IB hebt afgedragen) zul je niet direct een probleem hebben. Zekerheidshalve zou ik het belastingvoordeel van de ondernemersaftrek nog even reserveren.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 oktober 2007, 08:35
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Urenadministratie

Nee kijk, in mijn vorige bericht schrijf ik, ik ben 40 uur per week bezig, dus de laatste 3 maanden van oktober tot december werk ik 520 uur.
dat haal ik met gemak.
Maar:

zoals ik ook al zei in mijn vorige bericht ben ik VOOR oktober maandenlang bezig geweest met de volgende dingen:

- kamertje boven omgetoverd tot kantoortje.
- behangen + behang uitzoeken
- Urenlang gespeurd naar de goedkoopste en beste meubels
- Urenlang in de boeken gezeten voor webdesign
- Urenlang bezig met het ontwikkelen van diverse systemen voor websites.
- Gesprekken gehad met de bank, en adviseurs.
- Klanten verzameld (25 tot nu toe)
- Kopieerapparaat uit urtrecht gehaald (woon in friesland)
- Studie boekhouden half meebezig al.
- Kantoor inrichten.

Dus niet maar 3 maanden, nee van mei dit jaar af bijvoorbeeld al.

En het is een zelfstandige werkruimte geworden, het was eerst een simpele slaapkamer en nu staan alle benodigdheden voor een kantoor/werkkamer er.

Dus mijn vraag:
Is het geloofwaardig als ik dus die 3 maanden 520 uur werk + die maanden daarvoor (toen ik dus met bovenstaande punten bezig ben geweest) samen 1225 uur ermee bezig ben geweest.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 oktober 2007, 11:59
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Urenadministratie

Een tot kantoor omgebouwde slaapkamer wordt in fiscale termen niet als zelfstandige werkruimte gezien. Criteria voor een zelfstandige werkruimte zijn bijvoorbeeld:
een eigen ingang
apart sanitair etc.

Hier is veel discussie over geweest met de belastingdienst. Op www.rechtspraak.nl vind je vast wel enkele uitspraken m.b.t. deze cases.

Maar goed: nee heb je, ja kun je krijgen. Zorg wel dat je een gedetailleerde en sluitende urenregistratie hebt! Dus niet: zoveel uur aan dit besteed en zoveel uur aan dat maar (liefst per dag) exact bijgehouden wat je wanneer hebt gedaan voor je onderneming. Uiteraard moet je urenadministratie ook kloppen met je agenda. Succes!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 oktober 2007, 12:15
Anoniem
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Urenadministratie

Agenda heb ik niet....
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
urenregistratie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Klanten opbouw miqq Freelancepraktijk starten 12 11 februari 2016 07:54
Inkomstenbelasting Zonnepanelen aftrekken als zakelijke investering? hbakker Belasting 18 13 januari 2012 11:33
Urencriterium en VAR Jefferson Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) 4 5 juli 2010 21:20
Als je het idee hebt dat je het anders moet gaan aanpakken Marieke80 Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen 14 16 november 2008 19:58


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:48.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon