De uren zijn inderdaad wel als zakelijk aan te merken, maar tank en wasbeurten zou ik niet als aparte items registreren, (garagebezoek wel) want de kans op discussies word wel erg groot een urenregistratie om het urencriterium te behalen is namelijk geen minutenwals.. maar een vastlegging van hoeveel uur je met je bedrijf bezig bent. Je hebt ruimte zat om in alle "echte ondernemerstaken" afrondingen te verwerken.
Voorbeeld uit eigen praktijk, ik woon in Utrecht en werk veel in Amsterdam vaak op betaald parkeren plekken die betaal ik met mijn mobiele telefoon ik baseer mijn urenregistratie op die parkeer tijden die rond ik af op een half uur en daarna tel ik 2 uur reistijd op (1 uur heen 1 uur terug) ik zit niet met een stopwatch in de auto of achter mijn bureau de uren bij te houden.
Als alles meezit ben ik in 50 minuten van deur tot deur en samen met die afronding van de werktijd "pak" je al veel meer als met een tank of wasbeurt apart te schrijven.
Er zullen weinig inspecteurs zijn die zullen klagen over afronding van werktijden, maar het apart vermelden van tankbeurten dan willen ze graag horen hoe dat zit waarom moet dat apart en zeker als ze een uren registratie zien van 1210 uur en met garagebezoek en tankbeurten kom je ineens op 1234 uur, netjes boven het urencriterium dan durf ik wel te zeggen dat de kans erg groot is dat de inspecteur je urenadministratie zal afwijzen dan wel zal corrigeren, je hebt hem zelf al de munitie gegeven door dit soort kruimelwerk in je urenregistratie op te nemen.
kortom zoek je ondermers uren in serieuze zaken.. en niet in micromanagement kleine administratieve bijkomstigheden of activiteiten waar je ook van nature al van denkt is dat nu zakelijk of prive..
- lever je product persoonlijk af in plaats van het op te sturen of te mailen, de tijd die het je kost zijn ondernemersuren en voor de klantrelatie kan het ook goed zijn
- maak van elke opdracht een beschrijving zodat als de klant terugkomt je snel kan teruglezen wat ze de vorige keer bij jou gedaan hebben en of je daar rekening mee moet houden met de vraag die ze nu stellen. Ook hier snijd het mes aan 2 kanten, de uren zijn zakelijk en je weet goed wat er bij je klanten hebt gedaan (vooral handig als je veel korte klussen hebt bij verschillende klanten)
- of controleer je werk een keer extra voor je het aflevert. (of werk langzamer
)
- rond in je voordeel af.. of jij 3,5 uur of 4 uur aan iets gewerkt hebt is echt niet te controleren.
sommige voorbeelden lijken misschien flauw, maar daar is echt zoveel meer te halen als bij kleine dingetjes als tanken