Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
  #1  
Oud 23 november 2006, 11:36
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Welk administratiepakket?

Welk software pakket gebruiken jullie voor je administratie? Ik zit zelf te denken aan Exact Online via KPN (http://www.kpn.com/kpn/show/id=1290797). Iemand ervaring daarmee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 november 2006, 16:08
MTF
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Welk administratie pakket?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux Bekijk bericht
Welk software pakket gebruiken jullie voor je administratie? Ik zit zelf te denken aan Exact Online via KPN (http://www.kpn.com/kpn/show/id=1290797). Iemand ervaring daarmee?
Hoe groot is je administratie als ik vragen mag? Als ik naar die aanbieding kijk denk ik meteen van, 49 euro per maand. Dat vind ik vrij veel. Hoeveel ervaring heb je zelf met je boekhouding.

Een voorbeeld ter illustratie. Als een klant zijn boekhouding laat verzorgen (door bv mijn kantoor) zijn ze voor het verwerken van de boekhouding 750 euro ex btw kwijt. Stel jij kiest hiervoor ben je dus al 12 x 49,00 kwijt is bijna 600 euro. Dan heb je nog geen controle of iets dergelijks gehad. Stel je richt je administratie onjuist in of boekt dingen fout is een boekhouder langer bezig dan je denkt.

Dus mocht je zelf handig zijn met je administratie is het een optie. Zelf zou ik online boekhouden niet willen. Zet een simpel en goedkoop pakket op je eigen pc.

Mocht je nog een toelichting wensen hoor ik dat graag natuurlijk
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 november 2006, 18:07
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Welk administratie pakket?

Ik gebruik nu Snelstart en voorheen de gewone Exact Compact. Snelstart is een stuk goedkoper en wat eenvoudiger in het gebruik. Exact is eigenlijk alleen zinnig als je doorgroeiplannen hebt, met gewerkte uren & facturering, logistiek, personeel etc. in de administratie. Met de online-variant heb ik geen ervaring.
__________________
René
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 november 2006, 23:31
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Welk administratie pakket?

als je online wilt gaan vind ik reeleezee (webbase dus op het net) een goeie oplossing. Verder ken ik exact online niet maar exact was in ieder geval altijd erg duur. Een mooi mkb pakket is bijvoorbeeld Imuis online. Ik gebruik 't niet maar vond 't bij de demo wel goed uitzien en hoor er goede verhalen over

alfred cohen
raad amsterdam
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 november 2006, 12:13
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Welk administratie pakket?

Ik hoorde afgelopen week dat GIBO groep ook online iets heeft voor EUR 12,50 per maand.
Zelf niet getest maar de zelfstandige waar ik mee spra was er heel tevreden over. Als ze dingen voor je uit moeten zoeken betaald je wel het uurtarief.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 november 2006, 16:38
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Tsja Erno,

Het is goed dat je dat aangeeft het is namelijk een groot misverstand dat je met online boekhouden helemaal klaar bent. Ik ben namelijk zelf ook bezig om dat aan te bieden aan klanten maar het is meer een extra service aan klanten dan dat het in de plaats komt van.

Online werken werkt wel nuttiger op termijn dan bijvoorbeeld in Excel werken omdat in online boekhouden automatismen zitten en in Excel moet je steeds regels of kolommen toevoegen, links zelf maken en dat is erg foutgevoelig. Maar ja daar betaal dus gewoon 12,50 euro voor per maand (kan soms ook voor 7,50 euro) terwijl je met een goed en simpel boekhoudpakket voor een paar honderd euro ook al klaar bent.

Uiteindelijk gaat het bij boekhouden vaak om de belastingregeltjes en de keus die je als ondernemer maakt is vaak

a. doe ik het zelf en probeer ik zoveel mogelijk regels zelf te kennen (dan is online misschien handiger als je bereid bent te betalen) of
b. besteed ik het uit zodat mijn boekhouder die regels voor mij toepast als hij de boel inboekt

Natuurlijk zijn er meer voordelen, online is de administratie continue beschikbaar en kun je samen met je boekhouder continue kijken in de cijfers. Maar dat doe ik nu ook soms bij klanten die toegang tot hun eigen systeem bieden zodat ik soms zelfs bij hun op de pc kan boeken.

Kortom online is een filosofie niet een manier om veel goedkoper te gaan volgens mij.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 november 2006, 19:30
erno@ernohannink.nl's schermafbeelding
erno@ernohannink.nl erno@ernohannink.nl is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
Stuur een bericht via Skype™ naar erno@ernohannink.nl
Standaard Re: Welk administratiepakket?

@Alfred
Het was niet de bedoeling om aan te geven dat het goedkoper is, het is gewoon een mogelijkheid. Met het voordeel dat het administratiekantoor direct inzicht heeft in je administratie en sneller kan reageren bij vragen.

Verder ken ik nog een online pakket van COADIT alleen weet ik daar niet meer de maandelijkse kosten van. Het voordeel hiervan is dat al je online boekingen worden gecontrolleerd, je weet continue hoe je er voor staat en 2-3 weken na de kwartaal en jaarafsluiting is belastingtechnisch alles geregeld.
Alleen voor het inrichten van de administratie rekenen ze een behoorlijk bedrag (een paar honderd euro).

Wie doet het overigen voor EUR 7,50?
Is misschien interessant voor Sioux.
__________________
ik help zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen.

gratis nieuwsbrief klanten krijgen via internet
Hyves: Hyves voor freelancers
@ernohannink
boekeh
Met citaat reageren
  #8  
Oud 29 november 2006, 12:56
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Hoezo pakket?
Ik heb van mijn accountant twee spreadsheets gekregen (excel) waar ik mijn bedrijfskosten en bankafschriften in kan registreren. Zo houd ik ook zicht op de kosten. Op basis van die sheets kan ik 4x per jaar zelf btw aangifte doen, de accountant krijgt begin januari een ordner met alle bonnen en facturen en de beide sheets. Voor ca. 600 euro per jaar heb ik dan aangifte IB incl. BTW controle en alle jaarstukken.
Daarvoor heb ik met davilex business compact gewerkt, een drama.
Op zich heb je met een bescheiden administratie volgens mij helemaal geen pakket nodig, maar een meedenkende accountant.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 februari 2007, 00:14
rood-llusn rood-llusn is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 februari 2007
Berichten: 10
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Het werken met een produkt zoals excel heeft een belangrijke handicap en dat is dat de data en de presentatie ervan een zijn. Daar heb je geen last van als je gebruik maakt van een database. Die slaat alleen de gegevens op en voor de presentatie kies je wat en vooral hoe je (het) wilt. Denk nu niet dat met database access wordt bedoeld, want die 2GB maximale databaseomvang is sneller bereikt dan je denkt/wilt (zeker als je documenten in je database archiveert, wat wel een goed idee is als je alles bij elkaar wilt houden). Bovendien kent access geen ISO weeknummers en bestaan tijdstippen na 24:00 uur niet.
Het is mijn ervaring dat het arbeidsintensief en foutgevoelig is om spreadsheets te onderhouden. Serieus versiebeheer (hiermee wordt niet bedoeld een volgende volledige kopie na wijziging) wordt er veelal niet op toegepast. In een database is het eenvoudig om een historie /ontwikkeling van hetzelfde gegeven vast te leggen en kun je noodzakelijke verbanden eenvoudig afdwingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een administratiepakket gebaseerd op een database en niet naar spreadsheets, die zijn wel toegankelijk maar foutgevoelig en vergen relatief veel beheer. Want je kiest of voor een spreadsheet per opdrachtgever (maar hoe gebruik je dan verschillende tarieven) of voor een spreadsheet per (tarief/)jaar en als je na verloop van tijd iets algemeens/nieuws toevoegt in een spreadsheet moet je alle voorgaande spreadsheets (en de extra (veiligheids-)kopieen) ook aanpassen. Een waarlijk recept voor chaos of in elk geval veel werk, lijkt mij en dat is misschien niet erg als het je hobby of werk is, maar minder fijn als je primaire werkzaamheden niet op administratief/automatiserings vlak liggen.

Groeten,

Ronald van der Zant
Roodbms
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 februari 2007, 01:00
sioux's schermafbeelding
sioux sioux is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 5 augustus 2006
Berichten: 58
Standaard Re: Welk administratiepakket?

Ik heb ondertussen gekozen voor SnelStart en het bevalt erg goed. Geen hoge aanschafprijzen en het doet wat het moet doen. Daarnaast een vriendelijke helpdesk die snel reageert (ook per email). En dankzij de starterskorting is de aanschaf voor mij als startende eenmanszaak helemaal geen probleem!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
boekhoudpakket, exact, snelstart

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon