|
15 januari 2007, 22:37
|
|
Wat is wijsheid?
Afgelopen week heb ik een spoedopdracht gedaan voor een nieuwe klant. Het ging om het schrijven van een tekst voor een rondleiding binnen een productiebedrijf waarin verschillende afdelingen belicht moesten worden.
De tekst wordt in brochurevorm als leidraad aan mensen meegegeven zodat zij zelf de gang langs de diverse afdelingen kunnen maken. Nu wist ik niets van het productieproces van het bedrijf af, dus vond de opdrachtgever het noodzakelijk dat ik een rondleiding kreeg, waarbij ik van de diverse afdelingshoofden uitleg kreeg. Deze uitleg heb ik "vertaald" naar voor iedereen begrijpelijke taal, samengevat in een paar zinnen per afdeling. Ik heb daar meer dan 6 uur rondgelopen, gevraagd en geschreven.
Vervolgens ben ik aan het schrijven geslagen, in totaal een kleine 8 uur. Het is een brochure geworden van 20 pagina's met ongeveer 2200 woorden.
Nu is het voor mij de eerste keer dat ik zo lang bezig ben geweest om aan de benodigde informatie te komen en ik weet niet goed hoe ik deze uren nou moet berekenen. Bovendien was er haast geboden bij de tekst. Woensdagmiddag om vier uur het telefoontje met de opdracht, donderdagmorgen 8 uur naar het bedrijf gegaan en vrijdagmiddag om half drie het concept aangeleverd.
Nu mag ik de factuur gaan maken, maar ik weet echt niet goed wat hier nou wijsheid is. Als ik gewoon droog mijn uren bereken, valt het bedrag naar mijn gevoel nogal hoog uit (hoger dan ze verwachten, vrees ik). Ik zou graag meer schrijfwerk verrichten voor dit bedrijf. Ik wil uiteraard ook niet te laag gaan zitten met mijn factuur, ik heb prima werk afgeleverd in een hele korte tijd en ze zijn erg tevreden.
Voor een degelijke offerte was geen tijd, bovendien kon ik vooraf (na het telefoontje) niet inschatten hoeveel tijd het me zou gaan kosten. De rondleiding op donderdag was voor mij een complete verrassing, daar was woensdag niks over gezegd. Ik ben wel eerlijk genoeg om erbij te zeggen, dat ik het wel een aangename verrassing vond; ik ben van nature nogal nieuwsgierig.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.
|
15 januari 2007, 22:48
|
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Ik zou die uren van de rondleiding declareren. Met in je achterhoofd dat als ze daar erg van schrikken - vooral van het bedrag dan, niet van het feit dat jij die uren declareert - je altijd nog een korting kan geven. Bijvoorbeeld 4 uur ipv 6 uur. Met in je achterhoofd dat die uren gezorgd hebben voor een goede band tussen jou en de opdrachtgever en je kans op toekomstige opdrachten groter is. Die investering kun je voor jezelf verantwoorden, maar je moet jezelf en de opdrachtgever dan wel duidelijk maken dat dergelijke 'overuren' in de toekomst gewoon gedeclareerd worden.
Maar goed, het blijft altijd lastig dit soort kwesties..
|
15 januari 2007, 22:57
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Erik,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet het niet hoor, ik ben niet zo'n voorstander van het verlenen van korting. Ik maak liever meteen een goede factuur, dan dat ik achteraf moet gaan onderhandelen.
Zelf denk ik er sterk aan om vooraf even met de opdrachtgever te overleggen, is dat wat? Even bespreken hoe het gegaan is en proberen te peilen (of gewoon ronduit vragen) hoe hij erover denkt.
|
15 januari 2007, 23:05
|
|
Seniorlid
|
|
Geregistreerd: 5 januari 2006
Berichten: 78
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mary
Erik,
Ik maak liever meteen een goede factuur, dan dat ik achteraf moet gaan onderhandelen.
|
Zeker Mary, ik zou eerst mondeling je voorstel doen. En dan een voorstel zonder korting.
Ik ben in bepaalde gevallen wel een voorstander van het verlenen van korting. Stel dat ik een verslag schrijf van een leuke workshopdag, of van een avond politiek debat, of van welke bijeenkomst dan ook die ik leuker en minder inspannend vind dan gewoon schrijfwerk. Dan ben ik bereid korting op die uren te geven. Maar alleen natuurlijk als het niet lukt om de uren volledig te declareren. Dat zou ik eerst proberen. Het was tenslotte niet alleen voor je lol dat je daar met een stofkapje voor je mond en plastic overschoenen aan rondliep door dat kabaal van de fabriekshal..
|
15 januari 2007, 23:07
|
|
Moderator
|
|
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Je zou een factuur kunnen maken met de volle 14 uur x uurtarief en daarop op voorhand een kennismakingskorting, of zoiets. Zo maak je duidelijk hoeveel je eraan gewerkt hebt en dat je als freelancer graag serieus genomen wordt, maar maak je gelijk een gebaar om de opdrachtgever gunstig te stemmen.
Aan de andere kant, voor dit soort klusjes rekenen advocaten minimaal € 200 per uur, plus kantoorkosten en urgentietoeslag
__________________
René
|
15 januari 2007, 23:28
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Toch jammer dat ik geen rechtenstudie achter de rug heb...
|
16 januari 2007, 08:08
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 2 mei 2006
Berichten: 142
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Zelfde gedachte als Rene. Met de aanvulling dat de kennismakingskorting ongeveer 2 tot 4 uur is of zo.
a. Je hebt de uren gemaakt
b. anders wordt de korting te hoog
Vergeet niet dat de klant ook een behoefte had; een goede tekst binnen een korte tijd. Een behoefte die ze zelf blijkbaar niet konden invullen. Je bent je uren (kosten) dus meer dan waard.
|
16 januari 2007, 15:21
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Ook ik zou in dit geval de volle 14 uren factureren. Gezien de reële tijdsinvestering, het spoedkarakter, de omvang van je eindproduct (niet gewoon drie A4'tjes) en het gebruiksdoel (rondleidingengids die het bedrijf veel werk uit handen neemt, ze hebben niet voor niets deze keuze gemaakt) zou ik mij niet druk maken. Goed werk kost geld, zeker als het gisteren af moet zijn. Kortingen zou ik juist geven aan loyale klanten, die je een keer wil "matsen": "Dat doe ik wel even er bij, zal het niet op de rekening zetten." Dat maakt meer indruk bij bestaande opdrachtgevers dan bij nieuwe klanten.
Ik zou nooit een mondeling voorstel doen voor een factuurbedrag. Als de klant niet vooraf informeert, krijgt hij gewoon een factuur. Als daarna problemen ontstaan, kan je natuurlijk altijd in overleg gaan. Na het werk mondeling overleggen wat er op de factuur moet komen te staan, daarmee geef je te kennen dat je open staat voor onderhandelingen en afdingen en kortingen.
Als de klant niet akkoord gaat met je factuur, zou ik eerst het gesprek aangaan over de tevredenheid van de klant ten aanzien van jouw werkzaamheden. Is alles naar wens geweest? Is er op tijd geleverd? Hoeft er niets te worden bijgesteld of aangepast? Dan is er weinig reden om over de prijs te discussieren (vooropgesteld dat je geen advocatentarief hanteert ).
Succes!
|
18 januari 2007, 12:17
|
|
Lid
|
|
Geregistreerd: 10 december 2006
Berichten: 31
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Ik ben het helemaal met de laatste schrijver eens....
Je hebt je flexibel en deskundig opgesteld, en je wilt waardering krijgen voor een stuk kwaliteit. Wanneer de opdrachtgever zou gaan sputteren na ontvangst van je factuur, is de aard van de opdracht (spoed, maar met een kwalitatief goed eindresultaat) je troef!
Vervolgens zou je kunnen opperen om bij vervolgopdrachten goede afspraken (offerte) vooraf op papier te zetten.....
|
20 januari 2007, 15:17
|
|
Veteraan
|
|
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
|
|
Re: Wat is wijsheid?
Gewoon alles factureren. Als de opdrachtgever niet moeilijk deed over jou tot spoed manen en laten langskomen e.d. dan hoef jij niet moeilijk te doen over gewoon je uren in rekening brengen, vind ik.
De macht ligt nu bij de opdrachtgever omdat jij geld van die partij krijgt maar stel je lekker stevig op, dat oogst vaak goeie resultaten.
Maar: als ze gaan protesteren dan zou ik dat ook wel terecht vinden. Jij hebt het m.i. nagelaten zelf de duidelijkheid te scheppen die je éigenlijk nodig hebt- dat blijkt nu wel.
Dat zou dan geen onderhandelen zijn achteraf, maar wel een beetje leergeld betalen voor jou. Hoewel je niet zonder meer minder in rekening hoeft te brengen als er 'protest' komt: je kunt dan gewoon aangeven dat zij ook iets hebben laten liggen (duidelijkheid scheppen die ZIJ eigenlijk nodig hebben als blijkt dat er andere verwachtingen waren). Je kunt dus zowel erkennen dat het van beide kanten duidelijker had gekund én verlangen dat je een goed honorarium krijgt voor je activiteiten. Het is ook te waarderen dat je zonder moeilijk te doen aan de slag gegaan bent voor ze; geen onbelangrijke geste naar hen toe.
__________________
Alchemizer
|
|