Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Persoonlijk > Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen Veel freelancers investeren in hun ontwikkeling, zowel vakinhoudelijk als zakelijk. Ze nemen niet meer elke opdracht aan, maar stellen ontwikkelingsdoelen en maken keuzes. Ze ontwikkelen zich gaandeweg steeds meer tot ondernemer of ze creëren nieuwe kennis en dienstverlening. Hoe blijf jij jezelf en je freelancepraktijk ontwikkelen? Een forum voor het delen van inspiratie, twijfels en praktische tips.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 januari 2008, 17:08
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Ah, jouw voorbeelden zijn inderdaad zo out of the box, dat er geen box meer te zien is :-) (behalve vragen aan een voorbijganger). Of dat leidt tot een oplossing vraag ik me af. Maar, daar ging het ook niet over. Ik vind ze wel verhelderend over het thema.

Helaas zijn testjes met lijntjes en puntjes niet aan mij besteed. Mijn redelijk autistische geest kan daar niets mee. Maar, diezelfde geest zorgt er wel voor dat ik meestal totaal anders denk dan niet-autisten en daardoor ook met aparte invalshoeken kom. Mijn box is nu eenmaal anders dan de box van anderen, dus out of the box zal ook wel anders zijn :-).

Marlies
Met citaat reageren
Oud 17 januari 2008, 17:11
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Helaas zijn testjes met lijntjes en puntjes niet aan mij besteed.
Het is geen testje! Het is een puzzeltje, een probleempje .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babaga Bekijk bericht
Maar, diezelfde geest zorgt er wel voor dat ik meestal totaal anders denk dan niet-autisten en daardoor ook met aparte invalshoeken kom.
Dan mag het vraagstuk met de negen stippen geen enkel probleem voor je vormen. Dat is nl. precies wat gevraagd wordt! Ik zou zeggen: ga er voor.
Maar dat laatste geldt ook voor de andere Lancelotters, ik hoor graag wie het gelukt is (zonder spieken!)

En verder was dit draadje bedoeld voor de relatie ratio/gevoel. Dus we zijn een beetje afgedwaald, maar ja, dat was het gevoel.

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren
Oud 18 januari 2008, 16:11
Nicky Nicky is offline
Juniorlid

Ik ben een erg leuk boek aan het lezen van Ap Dijksterhuis, getiteld 'Het slimme onbewuste'. Wanneer je intuitie vertaalt naar je 'Onbewuste' en ratio naar je 'Bewuste' (zal ongetwijfeld niet wetenschappelijk correct zijn maar is volgens mij in deze context wel een een bruikbare vergelijking) dan heeft Ap een erg leuke en bruikbare theorie.

In het boek wordt uitgelegd hoe je bewuste in weze niet meer is dan het topje van de ijsberg die je denkvermogen vormt. Het enige voordeel van je bewuste is, dat je je bewust bent van hetgeen zich daar afspeelt en je je bewuste dus ook actief kunt inzetten en kunt communiceren met anderen over hetgeen je bedenkt.

Kleine, niet-complexe beslissingen kun je het beste met je bewuste (ratio) afhandelen zo wordt gesteld, omdat je ratio niet-complexe zaken makkelijk aan kan en direct is in te zetten. Neem bijvoorbeeld de aankoop van een pak suiker: ik koop op basis van prijs en hoeveelheid, hier is geen intuitie voor nodig. Ga ik echter een nieuwe auto kopen, dan wordt het een andere zaak. De hoeveelheid variabelen is te groot voor ons bewuste denkvermogen om een goede afweging te kunnen maken van de voor mij beste beslissing (merkbeleving, imago, opties, prijs, kleuren, mening van mijn omgeving etc.). In een dergelijk geval is het aan te raden alle informatie te verzamelen en daarna je onbewuste haar werk te laten doen door er bijvoorbeeld een nachtje over te slapen zo stelt Ap.

Wellicht een leuke informatiebron bij het opstellen van je training? Er staan ook veel testen in die gedaan zijn over deze materie.
Met citaat reageren
Oud 21 februari 2008, 12:51
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid

Hallo Nicky,

bedankt voor de tip, ik zal het boek opzoeken.

Groeten,

Lucy
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten