Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Freelancepraktijk starten
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Freelancepraktijk starten De formele en praktische dingen die je allemaal moet regelen bij de start als freelancer. Aanmelden, kopen, inrichten, opzetten...

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 januari 2008, 01:29
Marjan Marjan is offline
Veteraan

Standaard Re: Advies voor beginnende freelancer?

Geen enkele starter weet bij aanvang van het eerste jaar precies hoe het zal gaan lopen. Jouw intenties zijn duidelijk: je wilt ondernemer worden (ben je feitelijk al) maar hebt nog niet de luxe je vaste inkomsten te kunnen opgeven. Wat de VAR betreft: vul het aanvraagformulier in conform de intenties en mogelijkheden die je hebt. Als jouw diensten / producten en markt dusdanig zijn dat je verwacht meerdere (wellicht kleine) opdrachtgevers te hebben ge er dan van uit dat dit je gaat lukken. Als het werkelijk je bedoeling is om als zzp'er door het leven te gaan ga je er dan nu al naar gedragen (ook al werk je momenteel nog in loondienst).
Mocht in de loop van het jaar blijken dat e.e.a. toch wat tegenvalt en je je loondienstverband nog wat langer continueert kun je altijd een wijzigingsverzoek indienen op je VAR.
Het aantal uren dat je werkt is op zich niet bepalend of je ondernemer bent, daar gelden nog veel meer criteria voor. Voor de fiscale ondernemersaftrekposten is dit urencriterium wel bepalend.
TIP: loop eens binnen bij je belastingkantoor en vraag naar het handboek Ondernemen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 22 januari 2008, 19:21
Aspon's schermafbeelding
Aspon Aspon is offline
Veteraan

Je stelt volledig te stoppen met een baan. Is het niet mogelijk om minder uren te gaan werken? Dus geleidelijk aan afbouwen?

Wim
Met citaat reageren
Oud 25 januari 2008, 12:35
jes303 jes303 is offline
Juniorlid

Bedankt voor jullie reacties!

@ Frank:

1. Dus als ik het goed begrijp hangt het niet zozeer af van je overige inkomsten (in mijn geval loondienst) of je door de Belastingdienst wordt gezien als VAR-ROW of als volledig ondernemer? Maar hoe zit het dan met het belasten van je inkomsten wanneer je zowel loon als VAR-ROW tegelijk krijgt? Of kijkt de Belastingdienst er niet zo naar? Ik heb weleens gehoord dat je dan voor 1 vd 2 inkomstenbronnen volledig wordt belast en dat je zelf kunt kiezen welke dat is.

2. Wat ik bedoelde met de 2e vraag: is het 'praktisch' dat zolang ik nog enkele maanden in loondienst ben om met mijn freelance opdrachten 'resultaat uit overige werkzaamheden' te ontvangen, terwijl ik enkele maanden daarna uit loondienst ben getreden en vervolgens als zelfstandig ondernemer aan de slag ga? Ik bedoel is dat niet een onhandig om in zo'n korte periode te switchen van VAR-ROW naar onderneming? Maar volgens mij heb je dat bij vraag 1 al beantwoord.

3. Ik ga even met het pensioenfonds bellen, die kunnen me uitsluitsel geven!

@ Marjan: dank, het is me duidelijk ik ga zo'n VAR formulier invullen. Wordt in zo'n VAR ook duidelijk of je omzetbelasting verschuldigd bent? Dat is wel essentieel om te weten als ik een factuur (met of zonder BTW / BTW nummer) ga versturen.

@ Aspon: de situatie waar ik in zit is nogal dat ik daar heel graag weg wil. Ik wil nog best part-time voor hun werken maar alleen op freelance / project-basis en niet in part-time loondienst. Het werk is namelijk van zo'n aard dat het 'nooit afkomt' en het altijd het verkeerde moment is om weg te gaan, begrijp je? Zo'n bodemloze put. Op freelance-basis kan ik aan afgekaderde opdracht werken van zeg enkele weken en daarna weer met andere opdrachtgevers aan de slag gaan zodat ze me niet kunnen claimen.
Met citaat reageren
Oud 25 januari 2008, 18:18
Marjan Marjan is offline
Veteraan

De VAR is puur bedoeld om uit te maken hoe je inkomsten zullen worden beoordeeld (resultaat uit overige werkzaamheden, winst uit onderneming, loondienst etc.) Als je van plan bent ondernemer te worden schrijf je dan in bij de KvK en vul een formulier "Opgaaf startende ondernemer" in voor de Belastingdienst. Je ontvangt van hen dan bericht of je BTW plichtig bent of niet (wat bijna altijd zo is) + een BTW nummer. Bij sommige KvK's kun je dit al direct regelen.
Op je VAR aanvraag word o.a. gevraagd of je een BTW nummer hebt, wel zo handig als je dit dan al hebt.
Succes!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten