Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Bedrijfsvoering > Administratie
Registreer Weblogs FAQ Netwerk Berichten van vandaag Zoeken

Mededelingen

Administratie Factureren, financiële boekhouding, jaarrekening, urenregistratie, kilometeradministratie, archiveren...

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 maart 2006, 10:43
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: geen BTW op factuur

Op basis van dit verhaal kunnen wij niet goed beoordelen of je (vermoedelijk) BTW-plichtig zou zijn. Wat voor werk doe je eigenlijk? Doe je dat regelmatig? Doe je het bedrijfsmatig of als amateur? Levert het veel op?

De belastingdienst negeert freelancers niet hoor: "Bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter". Er zijn twee mogelijkheden:
  1. Je doet nu en dan kleine klusjes en het stelt allemaal niet zoveel voor. Dan kom je uit bij antwoord 2 van de belastingdienst en bovenstaande link. Dat is toch prima?
  2. Je opereert professioneel/bedrijfsmatig. Dan word je zelfstandig ondernemer met alle voor- en nadelen vandien (zelfstandigenaftrek, BTW-plicht, administratie etc.), die heb je dan te accepteren.
Het probleem is volgens mij dat mensen met een uitkering best naar situatie 2 willen, maar tijdens de onzekere start hun uitkering willen behouden. Ik kan me dat levendig voorstellen, maar ik kan me evengoed voorstellen dat de wetgever de uitkeringen daar niet voor bedoeld heeft. Minister De Geus kondigde laatst aan dat hij starten vanuit een uitkering makkelijker wil maken. En in Amsterdam-West is het ondernemerschap ontdekt als oplossing voor kansarme groepen op de arbeidsmarkt. Wie weet wordt dit nog eens makkelijker gemaakt.

Goed, terug naar de vraag. Je schrijft:
Citaat:
Ik moet een factuur maken en wil daar geen btw op zetten.
Nou, dan doe je dat toch gewoon? We leven in een vrij land, iedereen mag een factuur maken. Je bent niet BTW-plichtig, dus je mag er geeneens BTW opzetten. Zolang je niet bedrijfsmatig opereert en een onderneming drijft hoef je je niet als startende ondernemer aan te melden bij de belastingdienst en word je BTW-plicht niet eens beoordeeld. De BTW is dus helemaal geen probleem. Je moet natuurlijk wel de winst (en dat kan minder zijn dan de omzet) als inkomsten aangeven bij de belastingdienst ('resultaat uit overige werkzaamheden') en de uitkeringsinstantie.

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten