Ja, wat kan wel wat minder?
De rekening voor mobiele telefonie wordt steeds hoger. Komt dat door mijn netwerk? Of moet ik zien als logisch gevolg van mijn stijgende omzet?
Ik kan (vanuit mijn rol) gemakkelijk beparen op boeken en tijdschriften. Ik vraag ruilabonnementen aan bij tijdschriften en recensie-exemplaren bij uitgevers.
Bij grotere investeringen zorg ik voor een goede deal, vraag bv bij Dell expliciet om korting (na een aantal Dellen gekocht te hebben weliswaar). Ik vergelijk ook prijzen van aanbieders. Maak gebruik van mijn kennis over loyaliteitsprogramma's van leveranciers (als ze die hebben).
Samenwerken is (zie ook een heel andere discussie, over de kosten van netwerken en samen werken/samenwerken
) iets waar ik veel op kan besparen. Ik werk met freelancers die ik alleen telefonisch heb gesproken, dat kan dus wel en ik vind het ook wel een soort sport (100%virtueel samenwerken). Ik doe dan wel research (kijk bv wat de betreffende persoon allemaal heeft gedaan en hoe dat er uitziet).
Aan de andere kant moet je soms ook investeren in samenwerkingsverbanden. Na zes jaar freelance klussen (2-3 artikelen per maand) zit ik nu incidenteel bij mijn belangrijkste opdrachtgever op kantoor.
Is wel wennen, maar ik doe dat omdat ik die samenwerking wil uittesten met het oog op de toekomst (nauwer samenwerken, mogelijk samen ondernemen).